יבש או רטוב? - פטפיינדר
אודות ההתאחדות הישראלית לכלבנות התאחדות החתולים הישראלית מכללת ברושים

המגזין.

בית > המגזין > יבש או רטוב?

יבש או רטוב?

סביר להניח שלא ידעתם את העובדה הבאה: תזונה המשלבת בין מזונות רטובים ליבשים מיטיבים עם בריאותם של הכלבים והחתולים, ושומרים על בריאותם לאורך זמן. ד”ר פול סלון, וטרינר מוסמך ומנהל הקשרים המדעיים של רויאל קנין ישראל מסביר את הסיבה מדוע

לא פעם, שואלים את עצמם בעלי כלבים וחתולים מהו סוג המזון המתאים ביותר עבור חיית המחמד הביתית שלהם. חיפוש קל ברשת, מציף המלצות רבות שלעיתים רבות אף סותרות זו את זו. אלא שהדילמה העיקרית בין המלצות התזונה לבעלי חיים תמיד נעות בין חובבי המזון היבש לחסידי המזון הרטוב. אז מה בריא יותר לבעל החיים שלכם? האם ישנם הבדלים בין סוגי כלבים וחתולים? והאם זו בסופו של דבר העדפה אישית?

כמו בכל דבר בחיים, גם בכל הנוגע לתזונה של כלבים וחתולים האיזון הוא המרכיב המנצח. לכל אחד מסוגי המזון הן המזון היבש והן הרטוב, ישנם יתרונות גדולים וגם חסרונות. בשורה התחתונה, כשאנחנו מרכיבים את התפריט היומיומי האולטימטיבי של הכלב או החתול שלנו. שמירה על איזון, היא המפתח לבריאות. תזונה משולבת מאפשרת בעצם ליתרונות של מזון אחד לכסות על חסרונותיו של מזון אחר.

כלב שחור לבן

דע את מזונותייך

מה ההבדלים בין מזונות יבשים לרטובים? התשובה מורכבת מכמה סעיפים:

  • ההבדל המשמעותי בין אוכל המוגדר יבש, לזה זה הנחשב רטוב הוא קודם כל באחוז הנוזלים הקיים בו. במזונות יבשים אחוז הנוזלים עומד על 8% בלבד, בעוד שבמזונות הרטובים אחוז הנוזלים מגיע לכ 75%.
  • ערך הקלוריות שונה בין המזונות היבשים לאלה הרטובים. הידעתם, שכל גרם מזון יבש מכיל פי 3.7 קלוריות מגרם מזון רטוב? מזון יבש גורם לצריכת קלוריות גבוהה יותר, וכמובן שהנתון הזה חשוב כפריט מידע שיקל עלינו לדעת מבחינה כמותית, מה צרכי האנרגיה היומית של הכלב או החתול.
  • מי שבוחר בתזונה רטובה בלבד, יידרש להגיש לבעל החיים שלו כמות גדולה יותר וארוחות תכופות יותר. כמו כן, כדאי לשים לב שלא כל המזונות הרטובים הנם מזונות העומדים בפני עצמם כתזונה בלעדית לבעל החיים.
  • מזונות יבשים שומרים על טריותם לאורך זמן באחסון מחוץ לאריזה, בעוד מזון רטוב נוטה להתקלקל מהר יותר.
  • בעלי חיים הרגילים לצרוך מזון יבש, הם לרוב בעלי הרגלי אכילה בריאים וקבועים. ברוב המזונות היבשים ישנן פורמולות מזון איכותיות המכילות את כל הוויטמינים והמינרלים. מנגד, צריך לשים לב שבעלי חיים הניזונים רק ממזון יבש, יצרכו את כמות הנוזלים הנדרשת לגופם.
  • כלבים וחתולים שאינם אוהבים את מרקמו של האוכל היבש, ימצאו נחמה במזון הרטוב שמשמש עבורם כפתרון מצויין. מזון רטוב מתאים גם לכלבים וחתולים הסובלים מבעיות לסת וחניכיים. סייג קטן, ישנם חתולים שלא יסתדרו עם מרקם המזון הרטוב ויזדקקו לעזרה בפירוק המזון (למשל, חתולים עם מבנה פנים פחוס).

המפתח – איזון

כאמור, שילוב בין שני סוגי המזונות הוא הפתרון האולטימטיבי, אך האם ישנם בכל זאת הבדלים בין כלבים וחתולים?

מזון לכלבים

בכל הנוגע למזונות לכלבים המרכיב העיקרי המבדיל בין תזונה יבשה ורטובה הוא מרכיב המים. כאמור, הלחות במזונות יבשים היא בערך 8% כשהמזונות הרטובים מכילים כ 75%. בזמן ימים חמים מזון רטוב יכול לסייע ברווית גופו של הכלב. כמו כן, תכולת לחות גבוהה במזונות לכלבים מסייעת לבריאות בדרכי השתן ובמקרים של אבנים בדרכי השתן, תסמין שמהווה כ 18% מכלל מחלות דרכי השתן התחתונות אצל כלבים.

שילוב בין קוביות מזון יבש למזון רטוב, מקטינה את תכולת הקלוריות בארוחה ובכך מסייעת בפרט לכלבים הסובלים ממשקל עודף לשמור על בריאותם. עודף משקל אצל כלבים היא בעיה נפוצה שעשויה לגרור השלכות בריאותיות, ותוחלת חיים קצרה יותר. שילוב בין המזונות מסייע גם לכלבים עם בעיות לעיסה, כלבים בררנים באוכל, כלבים מתבגרים או כלבים חולים שחווים ירידה בתיאבון.

על פי מחקרים, כלבים נהנים מחידוש במזונותיהם וממרקמים חדשים. ערבוב בין סוגי המזונות בהחלט יכול לתרום לכך, ולשכנע את הכלב לאכול בהתלהבות ובשמחה.

מזון לחתולים

מזון רטוב לחתולים הוא הרבה יותר מסתם פינוק עבור החתול. יתרונותיו בכך שהוא מדלל ומפחית את צריכת הקלוריות ומעניק תחושה גדולה יותר של שובע, מה שמסייע לחתולים לשמור על משקל בריא. בהשוואה למזון יבש, שערכו הקלורי הוא פי חמישה! ממזון רטוב. כמו כן, מזון רטוב מסייע לחתולים בררנים, חתולים עם בעיות שיניים או מחלות כרוניות הסובלים מחוסר תיאבון, לאכול כרגיל ובלי קושי. המרקם הרך מקל על המעבר מיניקת חלב למזון, לכן מומלץ ביותר בשלבי הגמילה מחלב.

כמו כן, לחתולים ביתיים ישנה תחושת צמא נמוכה, מה שבסופו של דבר עשוי לגרום להתייבשות ובעיות חמורות בדרכי השתן. תוספת של אוכל רטוב לתזונה היומית היא דרך קלה להגדיל את צריכת הנוזלים של החתול. כתוספת למזון הרטוב, גם למזון היבש עבור חתולים ישנן יתרונות: קוביות המזון המיובשות הן מקור מרוכז של נוטריינטים המעניקים מענה תזונתי לגוף החתול. המרקם מסייע בהפחתת הצטברות אבנית על השיניים וקל לשימור.

*שילוב מזונות מומלץ בעיקר לחתולות בהריון, לחתולות מניקות ולגורי חתולים שהרגלי האכילה שלהם נקבעים בגיל צעיר, ומאפשרת להם לגדול להיות חתולים שאינם בררנים באוכל.

לסיכום, כמה טיפים לשילוב מזונות מוצלח וקל:

  • אם הכלב חשדן, אתם יכולים להגיש לו כמות קטנה של אוכל, לתת לו לרחרח ולהשאירה בקרבת המזון הקיים.
  • מומלץ לא לערבב את המזון החדש עם המזון הקיים באותו כלי, אלא להגיש בכלים נפרדים.
  • התחילו בקטן, והשתדלו לאזן בין המזונות היבשים לרטובים.
  • את המעבר לתזונה המשולבת רצוי לעשות בהדרגה ולפרוש על פני שבוע שלם, כשכל יומיים מוסיפים כמות נוספת. גם כאן, זכרו תמיד לאזן בין מזונות יבשים לרטובים.
  • עקבו אחרי הצרכים של בעלי החיים, לעיתים שינוי תזונתי מהיר עשוי לגרום לשלשולים.

שתף את הכתבה