כלבים היפואלרגנים | האם יש באמת כלבים וחתולים היפואלרגנים? - פטפיינדר
אודות ההתאחדות הישראלית לכלבנות התאחדות החתולים הישראלית מכללת ברושים

המגזין.

בית > המגזין > כלבים היפואלרגנים | האם יש באמת כלבים וחתולים היפואלרגנים?

כלבים היפואלרגנים | האם יש באמת כלבים וחתולים היפואלרגנים?

אוהבי בעלי חיים הסובלים מאלרגיה מוצאים עצמם בחיפוש מעמיק אחר כלב או חתול היפואלרגני – כזה שלא יגרום להם להתעטשות, צפצופים, עיניים מגרדות, תגובות עור או התקף אסטמה.

עובדה: כל חיות המחמד מייצרות אלרגנים

למרות שחיפוש באינטרנט יעלה תוצאות של כל מיני בעלי חיים שנאמר לגביהם כי הם היפואלרגנים – מיצורים חסרי שיער, לבעלי פרווה מתולתלת או פרוותית, ועד לבעלי חיים עם שיער במקום פרווה וכאלו שלא מנשירים – האמת היא שכל החיות ללא יוצא מהכלל מייצרות אלרגנים!

ילדה מחבקת כלב גזעי בצבע חום

ד”ר אורן פ. שייפר, מומחה לאלרגיה ב- Mass Lung & Allergy בווסטר, מסצ’וסטס ארצות הברית מציין האחד מאמריו: “הרושם של חיית מחמד היפואלרגנית הוא כזה שהיא לא גורמת לאלרגיה, וזה לא קיים…. יש מספר בעלי חיים שהם פחות אלרגניים מאחרים, אבל כולם מייצרים את האלרגן שעלול לגרום לבעיות. זה רק עניין של כמה בעיות הם עלולים לגרום”.

כלבים, למשל, מייצרים שישה אלרגנים, שנמצאים בכמויות שונות בקשקשים שלהם (פתיתי עור), ברוק ובשתן, מסביר הד”ר ויליאם ה. מילר מומחה לרפואת עור ופרופסור לרפואה באוניברסיטת קורנל לרפואה וטרינרית באיתקה ניו יורק: “אתה יכול להיות מאוד אלרגי לכלב אחד ולא לכלב אחר, וזה יכול להיות באותו הגזע או בין גזעים שונים”.

אבל מה לגבי גזעים מסוימים אשר נוצרו במטרה להיות “כלבים היפואלרגנים” גזעי כלבים כגון Labradoodles ,Goldendoodles ותערובות פודל אחרות? הרעיון ביצירת גזעים אלו היה שהפרווה המתולתלת (וכביכול היפואלרגנית) של גזע הפודל תקטין את הסבירות שהגזעים עימם הרביעו יגרמו לאלרגיות (חשוב לציין שגזעים אלו לא מוכרים ע” ארגון FCI). עם זאת, כמו כל בעל חיים אחר, גם התוצר הסופי הביא לגזעים אשר משתנים בכמות הקשקשים והאלרגן שהם מייצרים, ומגדלים אחראיים לעולם לא יבטיחו שחיות המחמד שלהם יהיו היפואלרגניים.

כלבים וחתולים היפואלרגנים

אם כל בעלי החיים מייצרים אלרגנים, כיצד ניתן למצוא חיית מחמד שתגרום להכי פחות בעיות אלרגיה?

  • ובכל זאת, אם אתם סובלים מאלרגיות אבל עדיין רוצים מאוד לצרף חיית מחמד למשפחה שלכם וליהנות מכל היתרונות שיש בכך, מספר עצות יכולות לסייע לכם למצוא חיית מחמד שהסבירות שהיא תגרום לכם לתופעות אלרגיה הינה נמוכה.
  • ערכו “גידול מבחן” כדי לברר אם גזע מסוים מחמיר את האלרגיות שלכם: ד”ר מילר ממליץ לבקר באופן קבוע למשך תקופה מסוימת משפחה או בית גידול שיש להם אך ורק את הגזע הנבדק, ולראות במבחן המציאות אם תסמיני האלרגיה שלכם מחמירים, “אם הם לא, זה לא אומר שהגזע הזה בסדר עבורך, אבל זה מגביר את הסבירות שאולי תוכל לחיות בהרמוניה עם כלב מהגזע הזה”, הוא מבהיר.
  • חפשו תכונות מסוימות: בעלי חיים קטנים יותר וכאלה שמשירים פחות פרווה הם גם כאלו שנוטים להפיץ פחות אלרגנים, אבל יש לקחת בחשבון שמי שרגיש לאלרגן מסוים עדיין עלול להגיב אליו.
  • הימנעו ככל הניתן ממגע עם רוק הכלב: מגע עם רוק של הכלב מגביר את הסיכוי שתבואו במגע עם אלרגנים המופרשים ברוק הכלב, ובכך גם יגברו הסיכויים להיות חשופים לאלרגן אליו אתם רגישים.
  • קחו בחשבון את המגדר של חיית המחמד (זכר או נקבה): אם יש לכם אלרגיה קלה לחתולים אבל עדיין אתם מעוניינים לצרף חתול למשפחה, ייתכן שיהיה עליכם לקחת בחשבון את מגדר חיית המחמד. חתולים זכרים, במיוחד אלה שאינם מסורסים, מייצרים יותר אלרגנים מאשר נקבות.

כלב גזעי בצבע חום על מיטה לבנה

ובכל זאת, איך לחיות עם חיות מחמד אם יש לכם אלרגיות?

הייתם מאמינים שיש וטרינרים ומאלפי כלבים שאלרגיים לבעלי חיים? לרבים מהם יש אלרגיות קלות – אבל לא לכולם. חלקם באמת צריכים לעבוד קשה כדי לחיות עם האלרגיה שלהם וכדי שיוכלו להמשיך לעשות את העבודה שהם כל כך אוהבים.

האופן שבו הסובלים מאלרגיות מגיבים לאלרגנים משתנה, אבל כמה אסטרטגיות פשוטות יכולות לעזור להקל על התופעה. אנשים רבים גילו שנטילת תרופות או זריקות נגד אלרגיה עוזרות להם להתמודד טוב יותר עם נוכחותם של בעלי חיים. כמו כן, כדאי מאוד שטיפוח חיית המחמד שלכם (סירוק, רחצה, תספורת) יעשה על ידי איש מקצוע או מישהו אחר בבית שאין לו אלרגיות.

וכדאי לשים לב לאזהרה אחת המקובלת בעולם הווטרינריה: אם האלרגיה לחיית המחמד שלכם באה לידי ביטוי בהתקפי אסטמה העלולים להיות מסוכנים לבריאותכם, עדיף שלא תנסו לחיות עם כלב או חתול.

גזעים שאפשר לקחת בחשבון

למרות שאף בעל חיים אינו באמת נקי מאלרגנים, ישנם גזעים מסוימים שעשויים לעורר פחות רגישויות בזכות סוג הפרווה שלהם או כמות האלרגנים שהם מייצרים.

כלבים:

מקורזלי שיער – בישון פריזה, פודל, כלב מים פורטוגזי, לגוטו רמניולו

ארוכי שיער – מלטז, יורקשייר טרייר, שיצו, לאסה אפסו, סילקי טרייר, בישון הוואנז

זיפיים – שנאוצר, קרן טרייר

חתולים:

בנגלי, קורניש רקס, דבון רקס, סיבירי, אלף, במבינו וספינקס.

מעבר לצפייה בגזעי הכלבים לחץ כאן

שתף את הכתבה