אוהבים ונוטשים - למה אנשים נוטשים כלבים - פטפיינדר
אודות ההתאחדות הישראלית לכלבנות התאחדות החתולים הישראלית מכללת ברושים

המגזין.

בית > המגזין > אוהבים ונוטשים – למה אנשים נוטשים כלבים

אוהבים ונוטשים – למה אנשים נוטשים כלבים

אז למה אנשים נוטשים כלבים? למה לפעמים הם נוטשים את החברים הכי טובים שלהם?

אז אלו שלושת הכלבים שלנו: שני דוג דה בורדו (טום וג’רי) ובישון אחד קטן ואמיץ בשם ליאו. בעידן הפייסבוק האינסטגרם והיוטיוב סרטוני ווידאו ותמונות של כלבים, ביחד או בלי הבעלים, נפוצים מאוד וכמעט תמיד מעלות אצלנו רגש כלשהו: לפעמים חיוך, לפעמים חמלה, לפעמים אהבה, אבל כמעט תמיד יהיה מעורב רגש כלשהו, כי רובנו באמת אוהבים כלבים!

תמיד יהיו כאלו שיגידו “וואו, כזה כלב אני רוצה!“… אולי כי הכלב שראו בתמונה או בקטע הווידאו נראה להם גדול וחזק, אולי כי הוא נראה קטן וחמוד, כזה שאפשר לקשט בכל מיני תכשיטים ולשים בתיק קטן ומגניב, אולי כי הוא נראה כזה אמיץ ותוקפן כך שהוא ישמור עלי ועל הבית, אולי כי בא לי להסתובב בשכונה ולהתגאות בזה שיש לי את הכלב הכי חזק שיש  והכי מסוכן שיש כי זה ממש מנפח לי את האגו, אולי כי סתם איזה כלב יפה ומרשים שיכול להוסיף “עיצוב” לגינה של הבית החדש אליו נכנסנו ממש לאחרונה, ואולי…….

כל אחד מאתנו מביא את סיפור חייו, רצונותיו, פחדיו, החסכים שחווה בילדות, מבנה אישיותו, ועוד סיבות מסיבות שונות כאשר הוא בוחר את הכלב שהוא רוצה, אבל לטעמי יש הבדל עצום בין הכלב שאדם רוצה, לבין זה שבאמת מתאים לו ולסביבה בה הוא חי!

אדם שמן ולא פעיל רואה ביוטיוב כלב מלינוואה בשירות הימ”מ והוא רוצה בדיוק כזה! הוא אולי לא ידוע שכלב מסוג מלינואה הוא כלב עבודה שצריך לפרוק ים של אנרגיה, וזה אומר שצריך ללכת או לרוץ אתו כ-6 ק”מ כל יום, לפחות!!

זוג צעיר שנכנסו זה עתה לבית חלומותיהם חושבים שהאסקי סיבירי או כלב מסוג זאב הוא כלב מהמם שיכול להשתלב נהדר בבית החדש, וגם היה אחד כזה ב”משחקי הכס” אז זה ממש מגניב, אבל האם הם שאלו את עצמם מה יקרה בתקופת הנשירה כאשר כל הבית יתמלא בשערות של הכלב? האם הם מודעים לתכונות הכלב והאם הוא כלב שמתאים לגדול עם ילדים קטנים ותינוקות שיביאו לעולם?

יכולתי לשבת ולכתוב עשרות דוגמאות של חוסר התאמה בין הכלב שאנו רוצים לבין זה שבאמת מתאים לנו לאורח החיים שלנו ולסביבה בה אנו נמצאים. אני מאמין שמה שמושך את רובנו לבחור כלב, אולי כמו בלבחור בו או בת זוג לחיים, הוא האינסטינקט הראשוני של לבחור כלב שנראה לנו יפה (כמובן שכל אחד והכלב היפה שלו), אבל רובנו לא מעמיקים ושואלים האם הכלב הזה מתאים לי באופן אישי?

ונחזור לתמונה שהעליתי. גורים של דוג דה בורדו הם אולי מהיפים שיש: הם שמנמנים, פעילים, עם עיניים כחולות ופנים מקומטים…קשה לי לראות מישהו שעומד בפני הקסם שלהם כגורים. אבל אלוהים כמה שזה שונה כשהם גדלים: הם נשירים, כמות הרוק שהם מוציאים לא מביישת את מפלי הניאגרה, הם אוכלים המון (כמעט קילו של אוכל יבש ליום, כל אחד!), הם רגישים לחום וחייבים להיות ממוזגים בקיץ, הם כלבים מסיביים וחזקים מאוד שדורשים חינוך מגיל מאוד צעיר וחשיפה טובה לילדים ובעלי חיים אחרים אחרת הם לא יהיו ניתנים לשליטה, וכמובן שהם פיזית תופסים המון מקום.  בקיצור, כלבים ג’יפה שדורשים טיפול רב והוצאות כספיות גדולות על מזון ואילוף!

את כל זה לקחנו בחשבון אני ואשתי קטי לפני שהמגודלים האלו נכנסו אלינו הביתה כגורים שובי לב, ואם לא היינו משוגעים עליהם ויודעים מראש, יודעים באמת, למה אנחנו נכנסים סביר להניח שהיינו נשברים מזמן. ידענו למה אנחנו נכנסים, ואין בנו כל “כעס” על כל המגרעות שלהם ש”צצו” בבגרותם, כך שמה שנותר זה אהבה טהורה לכלבים מדהימים שמבחינתו אין להם מגרעות!

לעומתם, ליאו הוא כלב לא נשיר, השייך לקבוצה של כלבים היפואלרגניים, קטן בגודל (למרות שהוא חושב שהוא מינימום רוטווילר) ובטח שקטן בהוצאות, כלב שמאוד נוח לגדל בבית.

כגורים, שניהם יכלו להיות בחירה מדהימה, אבל ההבדלים מתחילים להתגלות כשהם הופכים לבוגרים.

אז למה אנחנו נוטשים אותם? כנראה כי אנחנו מותשים מהם בשלב מסוים, כי בחרנו בגור מהמם שלא מתאים לנו כבוגר (גור לברדור מהמם שעד בגרות מלאה הצליח להרוס את כל הבית והגינה, וגם לבלוע בדרך את הגרביים של הילדה ונזקק להתערבות רפואית והוצאה כספית לא קטנה), או כי נסיבות החיים שלנו השתנו והכלב הופך לנטל (גירושין או מעבר מדירה גדולה לקטנה, סדר יום חדש שלא מאפשר הוצאת הכלב מספר פעמים ביום…).

נטישת כלבים

אנחנו אוהבים אותם מצד אחד, אבל כבר לא יכולים לקום מוקדם כל בוקר ולהוציא אותם לטיול שלוש פעמים ביום גם כשגשום וקר בחוץ (במיוחד כשהילדים כבר מזמן שכחו שהם רצו את הכלב והבטיחו שיעזרו), קשה לנו עם השיער בכל הבית שממלא גם את האורחים שבאים אלינו, קשה לנו עם הריח של הכלב בבית, קשה לנו עם ההוצאות הכספיות של אוכל וטיפול רפואי, קשה לנו עם הצורך לעבוד עם הכלב ולאלף אותו….פשוט קשה לנו!

כמו בזוגיות, לכל אדם מתאים כלב מסוג מסוים, וברוב המקרים נתון היופי הוא לא תמיד המכריע! לכן אני חושב שכאשר בוחרים גור חייבים להגיע להחלטה מושכלת שלא מסתמכת רק על מראהו של הגור, כי כולם יפים וכולם חמודים, אבל לא כולם מתאימים לך באופן אישי! לשם קבלת החלטה נכונה תצטרכו לקחת בחשבון מספר גורמים חשובים מעבר למראהו של הגור, כמו להחליט האם לבחור גור ממין זכר או נקבה? איזה סוג גזע מתאים לי ולאורח חיי וחיי משפחתי בכל מובן, כמו למשל גודל הכלב, אופיו, רמת הפעילות היומית שדורש הכלב, הוצאות הגידול החודשיות (יש ממש באמרה “כלב גדול הוצאות גדולות”), וכדומה…..

ככל שתשכילו לשקול בתבונה את כל הגורמים החשובים טרם בחירת הגור, ותבינו באמת שגידול כלב הוא משימה ארוכת טווח ולא פשוטה בכלל, כך יגדל הסיכוי שתמצאו את הגור המושלם המתאים לכם באופן אישי ואשר יביא לכם ולמשפחתכם אושר ואהבה ללא גבולות – ואהבה זו פשוט שווה הכול!!!!!!

אנו מקווים כי מצאתם מאמר זה מעניין ומועיל. מוזמנים לשתף.

מנשה סלטון – פטפיינדר

 

שתף את הכתבה