בישון פריזה למכירה - פטפיינדר
אודות ההתאחדות הישראלית לכלבנות התאחדות החתולים הישראלית מכללת ברושים

בישון פריזה.

בית > מידע גזעים > בישון פריזה

בישון פריזה

בישון פריזה

בישון פריזה Bichon Frise

שייך לקבוצת כלבי הטוי/כלבי לוויה קבוצה 9

תוחלת חיים ממוצעת: 15 שנים ומעלה

גובה ומשקל: גובה 25-29 ס”מ לכלב בוגר, משקל 5 ק”ג בממוצע לכלב בוגר ותלוי בפרופורציה הכללית

רקע כללי

שמו של הבישון הוא צרפתי ופירושו “פרווה  מתולתלת” (ללא ספק תיאור מתאים לבישון), והאופן הנכון לבטא את שמו: BEA-shawwn FREEzay.

הבישון שייך לאותה משפחת כלבים כמו המלטז, ההוואנה, הבולונז והקוטון דה טולייר, אך הוא נבדל מהם מכיוון שהוא היחיד עם פרווה כפולה.

הבישון כאילו נולד במטרה להיות בן לוויה, והוא ללא ספק כלב שמספק חיבה ללא גבול. מכיוון שתפקידו היה לבדר, רפרטואר הטריקים שלו הפך אותו לכלב קרקס אידיאלי, אולם כיום עם העלמות הקרקסים מן העולם כל שנותר לבישון זה לבדר את בני המשפחה שלו בבית.

גור הבישון נראה כמו כדור כותנה של שיער לבן ומתולתל, וכשהוא גדל הוא הופך להיות אחד הגזעים המתוקים והחביבים ביותר מבין גזעי כלבים השונים. מטבעו הוא אוהב להיות במרכז תשומת הלב, וזו לא הפתעה בהתחשב בעובדה שבעברו הוא היה כלב שביצע טריקים למשמע שאגות ההמונים בקרקס, וכמובן זאת בתנאי שהוא יתוגמל בחטיף טעים במיוחד!

עיניו הכהות והאנושיות נוצצות משובבות, וכמו בני דודיו ההוואנים (המלטזים והקוטון דה טולייר) הוא משתמש בהן לא פעם כדי להשיג את מבוקשו. תן לבישון שלך מקום אצלך במיטה ועוד ביס קטן אחד מארוחת הערב שלך ואז תראה איך שניכם מאושרים.

ולמרות כל המחמאות, אל תצפו שהבישון יהיה “מושלם” באופן טבעי – הבישון בהחלט יכול להוות אתגר לא קטן לבני הבית והוא חייב לעבור חינוך מהיותו גור כדי שיבין מהם הגבולות בחיי המשפחה בבית וכדי שידע מה מקומו בהירארכיה המשפחתית.

הבישון הם כלבים שאוהבים להתרפק לידכם ועליכם, אבל אין זה אומר שהם אינם זקוקים לפעילות גופנית  ואימונים; הם חייבים פעילות גופנית והתמדה בחינוך כדי שילמדו לקבל מגע וליטוף, שימנעו מלנשנש אוכל, ושימנעו מנביחות מיותרות. החינוך חייב להיות בצורה עדינה אך עקבית, וכל זאת כדי שהבישון הנועז והשמח שלך לא יהפוך לרודן וחצוף.

בעוד שהבישון יכול להיות חיית מחמד משפחתית נפלאה, יתכן שזה לא הגזע המתאים למשפחות עם ילדים קטנים מדי או מבוגרים במיוחד, שכן בשל גודלם הקטן הם יכולים בקלות להיפצע אם המשחק איתם הוא אגרסיבי מדי אן אם המגע בהם חסר רגישות.

בישון פריזה - למכירה

הסברה הרווחת היא שהפרווה של הבישון הופכת אותו אותו לגזע “לא אלרגני”, אבל זה פשוט לא נכון. פתיתי העור המת שנושרים מהכלב (קשקשים) הם אלו שמעוררים תגובות אלרגיות, לא הפרווה. מה שכן נכון זו העובדה שפרווה שאיננה נשירה פירושה פחות קשקשים בסביבת המחייה, ולפיכך יש פחות סיכוי לתגובות אלרגיות. אבל יש לזכור כי הבישון עדיין מייצר קשקשים, ועדיין יכול לגרום לתגובות אלרגיות, ויש לקחת בחשבון שהפרווה הלא נשירה של הבישון זקוקה לטיפוח על בסיס סירוק יומיומי, פלוס סטיילינג מקצועי!

הידעת? בשנת 2001 בישון בשם JR (שם מלא: Champion Special Times Just Right) זכה בתואר best in show בתערוכת הכלבים הבינלאומית של ווסטמינסטר במדיסון סקוור גארדן של ניו יורק, וזו הייתה הזכייה הראשונה בתואר זה עבור הגזע.

ההיסטוריה של הבישון

הבישון הוא אחד הגזעים הבודדים שניתן לשער כי הם קיימים לפחות 2,000 שנה, אם כי כמובן לא תמיד הוא היה מוכר בשם זה. ידוע כי ניתן היה למצוא כלבים לבנים קטנים ברחבי הים התיכון, וכי הם עשו את דרכם ברחבי העולם כפריטי סחר פופולריים. הם הפכו לפופולריים בזכות  גודלם הקטן ואישיותם המקסימה. בתקופת הרנסנס ניתן היה למצוא אותם בחצר המלוכה של צרפת, ולעתים קרובות ניתן לראותם בפורטרטים כמלווים של נשים נאות.

בתקופת הרנסנס הובא הבישון לצרפת מאיטליה, ומשום שהוא נראה כמו ברבט קטן מאוד הוא קיבל את השם “ברבישון” אשר קוצר ל”בישון “. במאות ה -17 וה -18 ציירים ידועים ורבים ציירו את הכלבים הקטנים האלה שליוו מלכים, אצילים ואנשים חשובים אחרים. הגזע חזר לאופנה בתקופת נפוליאון השלישי, והוא היה ידוע באותה תקופה בשם “טנריף”. הגזע הפך להיות הכלב החביב על שני העמים: האחד בבלגיה והשני בצרפת,  אך הוא כמעט ונעלם אחרי שתי מלחמות העולם. בזכות התשוקה של כמה מגדלים צרפתים ובלגים הגזע הושב לתחייה, והכלבה הראשונה שנרשמה בבלגיה הייתה פיטו, ילידת 23 במרץ 1924.

משפחה צרפתית שעברה למישיגן בשנת 1956 הביאה איתה את הבישונים שלהם, וזו הייתה תחילת הגזע בארצות הברית. מועדון ה- Bichon Frise of America הוקם פחות מעשר שנים לאחר מכן, בשנת 1964, וה-AKC האמריקאי הכיר בגזע בשנת 1973.

בישון – מאפייני אישיות והתנהגות

הבישון הוא כלב שמח וסקרן עם גישה עליזה לחיים. התנהגותו העדינה ושובבותו הופכות אותו לכלב אהוב, ורק מעט אנשים לא יהיו משועשעים מהתעלולים הליצניים שלו. ברוב המקרים ועם חינוך נכון הבישון יהיה כלב מלא חיבה כלפי בני אדם אחרים וחיות מחמד אחרות, והוא תמיד  ינסה לזכות בתשומת הלב של בעליו או אורחיהם האנושיים. כדאי לדעת שגם לזכרים וגם לנקבות יש טמפרמנט מתוק זהה.

הבישון תמיד ערני, מה שהופך אותו לכלב שמירה (התראה בלבד) מצוין. הבישון תמיד עוקב אחר כל דבר חדש שקורה בבית או מחוצה לו, והוא הראשון שיודיע לך מתי השכנים יוצאים ומתי הם נכנסים, וגם מתי אורחים או זרים מגיעים לבית. חשוב מאוד לכוון את הבישון כדי לעזור לו ללמוד באילו מצבים עליו להתריע בפניך ובאילו מצבים עליו להיות שקט, כדי שהוא לא יהפוך לכלב נבחן מדי ובכך יהפוך למטרד לבני הבית ולשכנים אם ישנם.

הבישונים פעילים בבית והם מפורסמים בזכות “בליץ הבישון” או “באזז הבישון” שהם פרצי אנרגיה פתאומיים (בעיקר לאחר מקלחת) הגורמים להם להתרוצץ באופן ספונטני בבית או בחצר בטירוף בזמן שהם נובחים או אפילו נוהמים. הם ישתמשו בבית כמו מסלול מרוצים, ויקפצו לסירוגין על הרהיטים ללא יכולת לחיזוי. הבליץ נמשך עד 30 שניות או כמה דקות, שלאחריו הכלב פשוט ישכב ויתאושש.

בישון פריזה בחצר

משחק עם כלב אחר יספק את מרבית צרכי הפעילות הגופנית של הבישון, אך הוא עדיין זקוק להליכה יומית קצרה של 15 דקות בערך שלוש פעמים ביום, במיוחד אם הוא הכלב היחיד בבית.

הבישון הוא כלב חכם! אתה יכול ללמד אותו כמעט כל טריק שקיים בספר הטריקים כל עוד אתה דואג לתגמל אותו בחטיף ושבחים. הקפידו על אימונים קצרים ומהנים ותמיד סיימו את האימון בחטיף ושבחים.

אז האם הבישון הוא הכלב המושלם? ממש אין סיכוי. יש לו מוניטין כאחד הכלבים הקשים ביותר לאילוף לצרכי חיים בבית, למרות שמגדלי בישון טוענים שעם אימון עקבי אסרטיבי אך עדין ניתן להגיע לתוצאות טובות. חלק מהבישונים לא אוהבים להישאר לבד בבית והם בהחלט יכולים לפתח חרדת נטישה. אל תתפלאו אם השכנים יספרו לכם שכשאתם לא בבית אז הבישון שלכם מיילל מגעגועים כמו שועל. שוחח עם המגדל ממנו רכשת את הכלב או עם רכז הגזע כדי ללמוד איך ניתן מנוע תופעה זו, ונראה כי בובת כלב או כלב נוסף עשויים לפתור את הבעיה.

לא משנה כמה נחמד וחביב גור הבישון שרכשתם מהמגדל, הוא בהחלט יכול לפתח רמות שונות של נביחות, חפירות באדמה בחצר, נשכנות, רודנות ועוד התנהגויות לא רצויות אחרות אם הוא משועמם, לא מאולף או לא מפוקח.

 

התחל לאלף את הגור שלך כמה ימים לאחר הגעתו הביתה. זה אומר כבר בגיל שמונה שבועות. המתנה באילוף תגדיל את הסיכויים לקבל כלב עקשן וקשה לאילוף. התחילו את החשיפה לכלבים, חתולים, ילדים, רעשים, סביבה חדשה ואנשים זרים לאחר מספר ימים בודדים בו הגור הגיע אליכם. עשו זאת תחילה בביתכם או החצר ביתכם עד שהגור ישלים את כל חיסוני החובה שלו, ורק אח”כ צאו והפגישו את הגור עם סביבה וכלבים חדשים.

ואולי הכי חשוב: שאל את עצמך מדוע אתה מעוניין דווקא בגזע הזה, שוחח עם מגדל מנוסה מבית  גידול מוכר של גזע הבישון פריזה המפוקח על ידי ההתאחדות הישראלית לכלבנות, תאר בפניו בדיוק מה אתה מחפש בכלב, ובקש סיוע בבחירת גור. מגדלים רואים את הגורים מדי יום ויכולים לתת המלצות מדויקות להפליא ברגע שהם מודעים לאורח החיים שלך ולאישיות שלך.

בישון – בריאות

מגדלים אחראיים של ההתאחדות הישראלית לכלבנות בודקים את כלבי הרבייה שלהם בבדיקת מחלות גנטיות, ומרביעים רק את הכלבים הבריאים והמבטיחים ביותר. אבל, לאימא טבע יש לפעמים תכנון אחר, וגור יכול לפתח אחת מהמחלות האופייניות לגזע למרות ההקפדה על הרבעה מבוקרת גנטית. ההתקדמות ברפואה הווטרינרית משפרת את הסיכויים שגם כלבים החולים במחלה שברוב המקרים הכלבים יכולים עדיין לחיות חיים טובים. לכן, הקפד לקנות גור ממגדל שמוכר על ידי ההתאחדות הישראלית לכלבנות וכך תוכל לשפר את סיכוייך לקבל כלב בריא.

הבישון הוא כלב שנחשב לדי בריא המאריך חיים, ומועדון ה- Bichon Frise of America נקט עמדה יזומה בנושא הבריאות בגזע ויש לו מידע רב ערך באתר המוקדש לנושאי הבריאות של Bichon Frise.

למרות שהם קטנים, בישונים עדיין יכולים לפתח דיספלזיה של הירך, עיוות גנטי בירך שיכול להיות קל או חמור. מקרים חמורים עלולים להוביל לדלקת פרקים בהמשך החיים ועלולים לדרוש ניתוח יקר לתיקון. כמו כן, מפרקי הברכיים של הבישון יכולות בקלות להחליק ממקומם.

 

בישונים יכולים לפתח את מחלת Legg-Calve-Perthes. מצב זה גורם להפחתת אספקת הדם לראש עצם הירך, מה שבתורו גורם להתכווצותו. הסימן הראשון למחלה זו הוא צליעה המופיעה לרוב כאשר הגור בן חמישה עד שמונה חודשים. ניתן לתקן את הבעיה באמצעות ניתוח ולאחר מכן הגור יחיה חיים נורמליים יחסית.

בישון פריזה מסתפר

בישונים עלולים לסבול מבעיות עיניים (כמו קטרקט) העשויים לגרום לעיוורון כבר בגיל שנתיים. כמו רוב הכלבים הקטנים גם הבישונים עלולים לסבול מבעיות שיניים קשות מאוד, לכן התייעץ עם הווטרינר לגבי תוכנית טיפול מונע, ואל תזניח מחלות שיניים. אלרגיות הן גם בעיה משמעותית בגזע, ובמיוחד בעיות עור ואוזניים נלוות, כולל זיהומים משניים ואובדן שיער.

ישנם מספר מצבים בריאותיים אחרים שעשויים להיות גנטיים בחלקם, כולל אבנים בשלפוחית ​​השתן וכמה מחלות אוטואימוניות. אם הבישון שלך חווה נזלת, שיעול, דלקות נשימה מתמידות, או אפילו דלקת ריאות, שאל את הווטרינר שלך לגבי מחלה זו.

ואל לנו לשכוח את אחת הבעיות הבריאותיות הנפוצות ביותר בעולם: ההשמנה. שמירה על הבישון במשקל המתאים היא אחת הדרכים הקלות ביותר להגן על הבריאות הכללית שלו, ובכך  להבטיח כלב בריא לכל החיים.

בישון – טיפוח

ללא טיפוח פרוות הבישון היא ארוכה ומתולתלת. המראה הייחודי של הגזע הוא לא תוצר של הטבע אלא תוצאה של ידי ספר אומן או גרומר מקצועי.

אותם כלבים קטנים ומושלמים שרואים בזירת התערוכות עברו טיפוח וסירוק מאסיביים כדי שיגיעו למראה הייחודי והמיוחל. גם אם הבישון שלכם הוא רק חית מחמד ולא כלב תערוכות, הפרווה שלו דורשת סירוק יומיומי וטיפוח מקצועי מדי פעם (כפעם בחודשיים). פרווה מוזנחת ולא מסורקת היטב יכולה בקלות להפוך לפרוות “ראסטות”  ועלולה לגרום לדלקות עור חמורות.

הפרווה של הבישון לא מתפתחת במלואה עד שהוא בן שנה בערך,  כך שעד שהפרווה החיצונית תצא החוצה אתה לא באמת חייב לסרק אותה מדי יום, אבל אם לא תסרק את הפרווה על בסיס יומיומי תהיה לך בעיה בהמשך לכל החיים מכיוון שהגור שלך לא יהיה רגיל להיות מטופח וכך כל סירוק או ביקור אצל הגרומר יהיה מלחמת עולם. חשוב מאוד ללמד את הבישון עוד בהיותו גור לשבת או לעמוד בנחת תוך כדי סירוק הפרווה, כך שהחיים של שניכם יהיו קלים יותר.

אם התאהבת בבישון בזכות הפרווה הלבנה שמבליטה את העיניים הכהות, כדאי שתהיה מוכן להקדיש זמן רב לניקוי כתמי דמעה הגורמים לשינוי צבע הפרווה מתחת לעיניים לצבע חלודה,  כתמי צבע שרוב האנשים חושבים שהם די מכוערים….

 

כתמי הצבע יכולים להיות בשל מספר גורמים שונים, כולל דרכי דמעות חסומות, ייצור יתר של דמעות בשל גירויים כמו ריסים המתחככים בעין, עפעפיים הפונים פנימה (אנטרופיון) או סתם אלרגיות. אם אלרגיות הן הגורם לבעיה, הכתמים עשויים להיות עונתיים. כדאי לנקות את האזור שמתחת לעין ולדאוג שהגרומר יספר את השיער סביב עיניו של הבישון. ישנם בשוק מוצרים שבעזרתם ניתן להסיר כתמי דמעה, אך הימנעו מאלו המכילים אנטיביוטיקה.

כל השאר זה טיפול בסיסי. בקשו במספרה שיגזרו את ציפורני הרגליים כל כמה שבועות לפי הצורך, ציפורניים ארוכות יכולות להיתפס בדברים ולהיתלש, מה שיגרום לכאב רב ולדימום. צחצחו את השיניים לעיתים קרובות במשחת שיניים ייעודית לשם שמירה על בריאות השיניים. נקו את אוזני הכלב כדי למנוע דלקות ופטריות שמרים – או שפשוט קחו את כלבכם פעם בחודשיים לגרומר מקצועי או מספרת כלבים מומלצת כדי שידאגו לכל עניין הטיפוח!

 

החוג הישראלי לכלבים זעירים – ההתאחדות הישראלית לכלבנות 

רכזת הגזע – אורנה וולף

052-2979350

ornawolff@gmail.com

 

 

בתי גידול/מגדלים 

Freyson Show Star

בית גידול SAPIRIT

selfbeauty

אלון בר

 

תכונות אופי:

Icon מתאים לדירה
Icon ידידותי לילדים
Icon קל לאילוף
Icon טיפולי

תכונות

מתאים למגורים בדירה
מתאים לבעלים לא מנוסה (כלב ראשון) ופחות אסרטיבי
רמת רגישות של הכלב
מסוגלות להישאר לבד
התמודדות עם מזג אוויר קר
התמודדות עם מזג אוויר חם
הבעת חיבה לבני המשפחה
צרכים חברתיים
מתאים באופן יוצא מהכלל לילדים
ידידותי לזרים
טריטוריאלי
יכולת שמירה
ידידותי לכלבים אחרים
ידידותי לחתולים
רמת נשירה
רמת הזלת ריר
קל לטיפוח (בעיקר פרווה)
נטייה להשמנה
גודל
קל לאילוף
רמת השימוש בפה
יצר טרף
נטייה טבעית לנבחנות
נטייה טבעית לשוטטות
רמת אנרגיה
רמת נמרצות
רמת ההפעלה הנדרשת
נטייה טבעית למשחק

מודעות.

מאמרים שיכולים לעניין אותך.