וולש קורגי פמברוק למכירה - פטפיינדר
אודות ההתאחדות הישראלית לכלבנות התאחדות החתולים הישראלית מכללת ברושים

וולש קורגי פמברוק.

בית > מידע גזעים > וולש קורגי פמברוק

וולש קורגי פמברוק

וולש קורגי פמברוק

וולש קורגי פמברוק Welsh Corgi Pembroke
שייך לקבוצת כלבי הרועים – קבוצה 1

תוחלת חיים ממוצעת גובה משקל
12-14 שנים גובה זכר ונקבה
25-30 ס”מ
משקל זכר בוגר 10-12 ק”ג
נקבה 9-11 ק”ג

מידע כללי

מקורו של הפמברוק בוויילס לפני כאלף שנה שם הוא הועסק ככלב חווה. הוא רעה את המשק החי, הרג חולדות ושאר שרצים, ונביחותיו היו “אזעקה” שמבשרות על בואם של זרים.

הפמברוק הוא בעצם גזע הקורגי ללא זנב. קל לזכור זאת כ”זנב שבור” אם שמפרשים מאנגלית את החצי השני של שמו של הפמ-ברוק (pam-broke) שמשמעותו “שבור”. בנוסף למחסור בזנב, הפמברוק שונה מדודנו, הקרדיגן וולש קורגי, בתכונות אחרות: אוזניו קטנות ומחודדות יותר וראשו בצורת טריז. משקלו נע בין 9-12 ק”ג, מה שהופך אותו לקצת יותר קטן מהקרדיגן.

אף על פי שהפמברוק והקרדיגן וולש קורגי פותחו שניהם בוויילס (שם הם נחשבים ל”גזעי פיות”) ולמרות שהם חולקים את השם קורגי (כלומר “כלב גמדי”) לכל אחד מהם אב שונה: בנים תאומים לאימהות שונות, אפשר לומר. לפמברוק פנים פרוותיות יותר והוא דומה לגזעי השפיץ כמו הוולונד השוודי ולונדהונד הנורווגי אליו הוא קשור. כיום הוא בעיקר בן לוויה וכלב ראווה, אך עדיין יש לו אינסטינקטים חזקים של כלב רועים.

זהו כלב פעיל, ערני ואוהב אנשים. רק בגלל שהוא קטן לא אומר שהוא לא צריך פעילות פיזית כדי לפרוק אנרגיה. היו מוכנים להעסיק את הפמברוק לא מעט שעות ביום, זהו כלב שמצטיין בספורט כלבים, ובמיוחד זריזות, רעייה, כדור עף, וציות. הוא גם נהנה לצאת לטיולים מתונים עד ארוכים.

בשל היותו כלב רועים מטבעו (הפמברוק הוא הקטן מבין כלבי הרועים), יש לפמברוק אופי של “מפקח” ששומר והוא ינבח בכדי להתריע בפניך על נוכחותו של זר המתקרב לביתך. זהו מצד אחד יתרון, אבל הוא יכול להפוך למטרד אם לא תלמד אותו מתי עליו לנבוח ומתי לא.

לפמברוק פרווה כפולה באורך בינוני שנושרת, אז צפו למצוא שיער על הבגדים והריהוט שלכם. הפרווה מגיעה בצבעים: אדום, סייבל, חום או שחור ושזוף, עם או בלי סימנים לבנים. כלבי הקורגי מאופיינים ברגליים קצרות, גוף שרירי ומהירות תנועה בעוד שכמה מכלבי וולשי קורגי פמברוק נולדים כשזנבם קצר או חסר באופן טבעי, לרוב, זנבותיהם עגולים. שיערם שופע ומלא לקורגי הפמברוק יש אוזניים זקופות אשר עומדות בצורת משולש השווה-משני הצדדים של הראש. האוזניים צריכות להיות גם יציבות, בינוניות בגודלן, ומחודדות מעט עד לנקודה מעוגלת. הראש בעל מבנה “שועל” בצורתו ובמראהו בכך שהוא קצר יותר. הוולש קורגי פמברוק הוא בעל רעמה שופעת בבית החזה ושיער הנראה כמכנס קצר בחלק האחורי ומתחת לזנב . הקורגי מנשיר פרווה בעיקר באביב ובסתיו, כאשר הנקבות מנשירות לעיתים גם בימים חמים.

חשיפה מוקדמת ותכופה היא חיונית. חשוב לרכוש גור ממגדל המגדל את הגורים בבית ומבטיח שהם ייחשפו למראות ולצלילים ביתיים רבים ומגוונים, כמו גם לאנשים, לפני שהם יוצאים לבתיהם החדשים.

ברגע שהווטרינר שלך נותן לך את האישור לכך, המשך לחשוף את הפמברוק שלך לאורך חייו על ידי לקיחתו לשיעור אילוף עם גורים אחרים, ביקורים אצל חברים ושכנים וטיולים לחנויות ועסקים מקומיים. זו הדרך היחידה שהוא יכול ללמוד מה נחשב נורמלי ומה באמת מהווה איום.

כמו כל כלב, גם גורי הפמברוק הם לעסנים לא מבוטלים של חפצים בבית או בחצר, ולכן חשוב לנתב את יצר הלעסנות לטובת עצם לעיסה ייעודית לגורים, וכמובן לחנך את הגור באמצעות מאלף ולדאוג שהגור יהיה עסוק בפעילות רבה ומתאימה לגילו כדי לפרוק לו אנרגיה כדי למנוע תופעה של לעסנות, חפרנות, הרס והתנהגות לא רצויה אחרת.

הפמברוק צריך לבלות זמן רב בבית ובחוץ עם משפחתו האנושית כדי לפתח עמם קשר טוב ובריא, וכמובן שמקום המחייה העיקרי של הפמברוק הוא בתוך הבית עם בני המשפחה ולא בחצר. אם בכל זאת הפמברוק מבלה שעות רבות בחצר, חשוב לתת לו תשומת לב רבה במשך היום, ובשום פנים ואופן, כמו לגבי כל כלב אחר, אין לקשור אותו בשרשרת כשהוא בחצר, שכן זה לא רק אכזרי, אלא זה יכול גם להביא לתוקפנות ולהתנהגות הרסנית.

ההיסטוריה של הפמברוק

מקורו של הפמברוק בוויילס לפני כאלף שנה. הוולשים מאמינים שהכלבים היו מתנה מהפיות, שרכבו עליהם כמו סוסים, וכראיה מצביעים על “האוכף” שעל גב הכלב או ל”סימני הרתמה הלבנים” שמאחורי כתפיו. מומחי כלבים מציעים הסבר פרגמטי יותר להיסטוריה של הגזע, ומציעים שהפרמברוק הינו צאצא של כלבים מסוג שפיץ שהגיעו לבריטניה עם הוויקינגים. הם קשורים ככל הנראה לוולהונד השוודי ולונדהונד הנורווגי. אפשרות נוספת היא שאבות אבותיהם של הקורגי הגיעו לוויילס במאה ה -12 עם אורגים פלמיים.

הפמברוק זכה לראשונה לפופולריות רבה בשנת 1933 כאשר מלך בריטניה ג’ורג ‘השישי נתן גור פמברוק לבנותיו הקטנות אליזבת ומרגרט. אליזבת, כיום המלכה אליזבת השנייה, היא עדיין אוהדת נלהבת של הגזע והיא אולי בעלת הקורגי המפורסמת ביותר בעולם; בכל עת היו בבעלותה ארבעה או חמשה כלבי קורגי והיא הייתה מצטלמת איתם לעיתים קרובות. הקורגי הראשון שלה, סוזן, היה מתנה ליום הולדתה ה -18 ורוב הכלבים הנוכחיים הם צאצאיה של סוזן.

ה-AKC רשם את הפמברוק הראשון שלו בשנת 1934.

וולש קורגי פמברוק – אופי והתנהגות

פמברוק וולשי קורגי הוא כלב אנרגטי אשר נראה תמיד מאושר וכאילו חיוך מרוח על פניו. הוא תמיד רוצה להיות מעורב בכל מה שמשפחתו האנושית עושה, והוא במיוחד רוצה תמיד להיות האחראי על הפעילות והאנשים סביבו.

זהו כלב עם מוסר עבודה חזק. הוא זקוק לעבודה מתמדת כדי להעסיק את מוחו האינטליגנטי כל הזמן ולהרחיק אותו מצרות, כמו גם לפרוק את האנרגיה השופעת שלו. הוא מאוד אוהב טיולים ארוכים והוא מתחרה נלהב בספורט כלבני כמו זריזות, ראלי, כדור עף וכמובן רעייה. למד אותו טריקים, קח אותו לטיולים רגליים, הכשר אותו להיות כלב טיפולי – הוא פשוט יכול לעשות הכל (וכמובן שזה תמיד רעיון טוב לבדוק עם הווטרינר שלך לפני שאתה מתחיל תוכנית אימונים עם הכלב שלך). לפעמים הקורגי הוא פשוט חכם מדי, והוא משתעמם אם הוא עושה את אותו הדבר שוב ושוב.

משום שהפמברוק הוא כלב עצמאי ודעתן, כדאי מאוד לקבוע לו כללים ברורים ולהיצמד אליהם, אחרת תגלה במהרה שהפמברוק שלך מנהל את חייך. ברגע שאתה מוותר לו ולא מתקן פעולה שלילית של הכלב, קשה מאוד יהיה לשכנע אותו לא לעשות זאת שוב.

וולש קורגי פמברוק משחקים בדשא

הפמברוק אמנם חכם, אך הוא זקוק לאילוף ועקביות כדי להפוך לכלב חלומותיכם. עם תשומת לב וחיבה מהגיל הרך המוקדם (החל מגיל חודשיים), הפמברוק יפתח קשר חזק עם בני משפחתו. הוא פעיל ואתלטי (ככל שבריאותו הכללית הספציפית מתירה) והוא מתאים כפרטנר לג’וגינג או להתעמלות אחרת. בסיום היום, הפמברוק ישמח להירגע איתך ולראות קצת איתך טלוויזיה בנחת.

חשוב לדעת שכלבים מזנים אלו הם מאוד אינטליגנטיים, נאמנים ומסורים. לרוב הם טובים עם ילדים, פעילים מאוד ויכולים להסתדר עם חיות אחרות. הם נחשבים לכלבי שמירה טובים עם יכולות אילוף גבוהות ורמת אגרסיביות בינונית. כלבי ולש קורגי אוהבים ונאמנים לכל דיירי הבית, אך כל כלב שמגלה בבירור חריגות פיזיות או התנהגותיות, אגרסיביות או ביישנות יתר על המידה – פסול לגידול.

חשוב לדעת: לא משנה כמה נחמד וחביב נראה גור הפמברוק שרכשתם מהמגדל, הוא בהחלט יכול לפתח רמות שונות תוקפנות כלפי אנשים ובעלי חיים אחרים, נביחות, חפירות באדמה בחצר והתנהגויות לא רצויות אחרות אם הוא משועמם, לא מאולף או לא מפוקח.

התחל לאלף את הגור שלך כמה ימים לאחר הגעתו הביתה. זה אומר כבר בגיל שמונה שבועות. המתנה באילוף תגדיל את הסיכויים לקבל כלב עקשן וקשה לאילוף. התחילו את החשיפה לכלבים, חתולים, ילדים, רעשים, סביבה חדשה ואנשים זרים לאחר מספר ימים בודדים בו הגור הגיע אליכם. עשו זאת תחילה בביתכם או החצר ביתכם עד שהגור ישלים את כל חיסוני החובה שלו, ורק אח”כ צאו והפגישו את הגור עם סביבה וכלבים חדשים. השתמש בטכניקות אימונים לחיזוקים חיוביים כמו שבחים, משחק ותגמולים לאוכל. הוא לומד מהר ויענה לאימונים חביבים, יציבים ועקבים.

ואולי הכי חשוב: שאל את עצמך מדוע אתה מעוניין דווקא בגזע הזה, שוחח עם מגדל מנוסה מבית גידול מוכר של גזע הוולש קורגי פמברוק המפוקח על ידי ההתאחדות הישראלית להתאחדות, תאר בפניו בדיוק מה אתה מחפש בכלב, ובקש סיוע בבחירת גור. מגדלים רואים את הגורים מדי יום ויכולים לתת המלצות מדויקות להפליא ברגע שהם מודעים לאורח החיים שלך ולאישיות שלך.

הפמברוק – בריאות

מגדלים אחראיים של ההתאחדות הישראלית לכלבנות בודקים את כלבי הרבייה שלהם בבדיקת מחלות גנטיות, ומרביעים רק את הכלבים הבריאים והמבטיחים ביותר. אבל, לאימא טבע יש לפעמים תכנון אחר, וגור יכול לפתח אחת מהמחלות האופייניות לגזע למרות ההקפדה על הרבעה מבוקרת גנטית. ההתקדמות ברפואה הווטרינרית משפרת את הסיכויים שגם כלבים החולים במחלה שברוב המקרים הכלבים יכולים עדיין לחיות חיים טובים. לכן, הקפד לקנות גור ממגדל שמוכר על ידי ההתאחדות הישראלית לכלבנות וכך תוכל לשפר את סיכוייך לקבל כלב בריא.

 וולש קורגי פמברוק משחקים עם ילדה

בעיות בריאות שעלולות להופיע בפמברוק כוללות בין היתר, דיספלזיה של מפרק הירך, בעיות עיניים כמו אטרופיה ברשתית פרוגרסיבית (PRA), ותת פעילות של בלוטת התריס. הפמברוק גם עלול לסבול מאשך תמיר (קריפטורכידזם – כשיש אשך אחד שנשמר בתוך הגוף), אפילפסיה ובעיות רבייה.

אחת הבעיות הבריאותיות המשמעותיות ביותר ממנה עלול הפמברוק לסבול היא מצב המכונה מיאלופתיה ניוונית (DM). זהו סוג של שיתוק פרוגרסיבי שאי אפשר לרפא. כמו כן, גבו הארוך של הפמברוק יכול להוביל למחלת דיסק בין-חולייתי (IVDD), מצב הגורם לדיסק השדרה להתרחב או להיקרע. לפעמים IVDD הוא מצב קל שניתן להקלה באמצעות מנוחה ותרופות, אך כלבים עם מקרים קשים עשויים להזדקק לניתוח או להשתמש בעגלה דמוית כסא גלגלים. מצבים גנטיים נוספים המשפיעים על הפמברוק הם מחלת פון וילברנד, הפרעת קרישת דם, כמו גם מחלות אוטואימוניות וסוגים מסוימים של סרטן.

ואל לנו לשכוח את אחת הבעיות הבריאותיות הנפוצות ביותר בעולם: ההשמנה. שמירה על הפמברוק במשקל המתאים היא אחת הדרכים הקלות ביותר להגן על הבריאות הכללית שלו, ובכך להבטיח כלב בריא לכל החיים.

וולש קורגי פמברוק – טיפוח

הפמברוק הוא כלב עם פרווה כפולה באורך בינוני שצריך להבריש או לסרק לפחות פעם בשבוע כדי למתן את הנשירה. הפרווה נושרת בכבדות פעמיים בשנה, באביב ובסתיו, ויהיה צורך להבריש אותם מספר פעמים בשבוע במהלך אותה תקופה.

אסור שפרוות הפמברוק תהיה ארוכה במיוחד עם הרבה נוצות באוזניים, בחזה, ברגליים, בכפות הרגליים, בבטן ובקצה האחורי. כלבים עם סוג זה של פרווה מכונים “פלאפים” ואין לספר אותם מלבד סידור של אזור הרגליים מדי פעם.

כל השאר זה טיפול בסיסי. בדקו את האוזניים מדי שבוע ונקו אותן במידת הצורך, צחצחו את השיניים בתדירות גבוהה ככל האפשר, וקצצו את הציפורניים באופן קבוע, לרוב כל כמה שבועות.

 

החוג הישראלי לכלבי רועים – ההתאחדות הישראלית לכלבנות

מקדמת הגזע של וולש קורגי פמברוק –

גלי סוקולובסקי

054-7909903 gally.sok@gmail.com

.

בתי גידול/מגדלים 

המרכז הישראלי לכלבים מתועדים: ישראל דוגסלייף / work on work / בית ארז

Vik Val

תכונות אופי:

Icon מתאים לדירה
Icon ידידותי לילדים
Icon קל לאילוף

תכונות

מתאים למגורים בדירה
מתאים לבעלים לא מנוסה (כלב ראשון) ופחות אסרטיבי
רמת רגישות של הכלב
מסוגלות להישאר לבד
התמודדות עם מזג אוויר קר
התמודדות עם מזג אוויר חם
הבעת חיבה לבני המשפחה
צרכים חברתיים
מתאים באופן יוצא מהכלל לילדים
ידידותי לזרים
טריטוריאלי
יכולת שמירה
ידידותי לכלבים אחרים
ידידותי לחתולים
רמת נשירה
רמת הזלת ריר
קל לטיפוח (בעיקר פרווה)
נטייה להשמנה
גודל
קל לאילוף
רמת השימוש בפה
יצר טרף
נטייה טבעית לנבחנות
נטייה טבעית לשוטטות
רמת אנרגיה
רמת נמרצות
רמת ההפעלה הנדרשת
נטייה טבעית למשחק

מודעות.

מאמרים שיכולים לעניין אותך.