חתול בוחן כליות ושלפוחית - על דלקות וחסימות בדרכי השתן של החתול - פטפיינדר
אודות ההתאחדות הישראלית לכלבנות התאחדות החתולים הישראלית מכללת ברושים

המגזין.

בית > המגזין > חתול בוחן כליות ושלפוחית – על דלקות וחסימות בדרכי השתן של החתול

חתול בוחן כליות ושלפוחית – על דלקות וחסימות בדרכי השתן של החתול

המונח אבנים בכליות Urolithiasis מכוון לאבנים בשלפוחית השתן ובצינור השופכה, והן המקור לדלקות בשלפוחית או לחסימות שתן אצל חתולים. המאמר הבא יבהיר כמה קריטי לזהות אותן כמה שיותר מוקדם, מהן דרכי האבחון המדויק, ומהן אפשרויות הטיפול. וקריסטלים? מי אתם בכל הסיפור הזה?

הליכה מרובה לארגז הצרכים, חפירה ללא הפסקה בחול, טפטופי שתן קלים, יללות לא אופייניות בזמן מתן שתן ושהות בארגז לאורך זמן, כל אלה הם סימנים ברורים לכך שמשהו אינו כשורה, והזמן הוא קריטי. גשו במקרה כזה מיידית לווטרינר כדי להימנע ממצב מסכן חיים.

אבן על אבן

חתולים סובלים מסוגים שונים של אבנים בשלפוחית, כשהנפוצות הן:

סטרווט (Magnesium ammonium phosphate) ואבני סידן – אוקסלאט (Oxalate), ונדרשים בדיקה ואבחון במעבדה כדי לדייק באבחנה של סוג האבן. כך שעם התעורר החשד לאבנים בדרכי השתן, יערוך הווטרינר כמה בדיקות כדי לאשר את נוכחותן, כמו בדיקת רנטגן שיכולה להועיל בזיהוי אבנים, אך יצוין כי לא כל האבנים ייראו בכל רנטגן, או אולטרסאונד, כלי נוסף שאינו פולשני ויכול לעזור בזיהוי אבנים, אם כי גם בשימוש זה חסרונות, ולא ניתן לצפות בכל האיברים, כמו צינור השופכה.

איך מטפלים באבנים בשלפוחית?

אבני סטרווט מטופלות ביעילות בעזרת תזונה ייעודית הפועלת בדרך של המסת האבנים בשלפוחית תוך כמה שבועות. הטיפול הווטרינרי צריך להתחיל עם הסימנים הראשונים למצוקה, כמו שתיארנו למעלה, כל תופעה חריגה סביב מתן השתן, ויש להביא את החתול למעקב כשבועיים מתחילת הטיפול.

במקרה של אבני סידן – אוקסלאט אם לא נצפה שינוי אחרי זמן קצר מהחלפת המזון, יש למהר ולנתח את החתול להסרת האבנים.

תשמחו לדעת כי במקרה של אבנים חוזרות ניתן כיום להתאים תזונה מניעתית לאבנים מסוג סטרווט ואבני סידן.

מה עושים במצב של חסימת צינור השופכה?

חסימת צינור השופכה נגרמת על ידי צבר משולב של חלבונים, תאים, קרישי דם וקריסטלים המצטברים בשלפוחית ומתמקמים בצינור השופכה, והנטייה היא לשייך חסימה זו לסוג של דלקת בשלפוחית השתן. לאחר הסרת החסימה יש לדלל את השתן ולצמצם את הסיכון בעליית ריכוז המלחים בשתן, באמצעות תזונה מותאמת ותרופה נוגדת – עווית ולטפל בגורם העיקרי הדלקתי.

חתול גזעי משחק בדשא

זיהומים במערכת השתן

אף על פי שמערכת שתן בריאה של חתול אינה משמשת כר פורה להתפתחות בקטריות, זיהום בכל זאת עלול להופיע במערכת, בעיקר בגיל מבוגר, בקרב חתולים גזעיים שאינם מצליחים לרכז את השתן ביעילות או כאלה שסובלים ממחלות כרוניות כמו כשל כליות.

במקרה כזה יתאים הווטרינר את הטיפול המתאים לסוג הזיהום לאחר בדיקה בקטריאלית, טיפול שיכול לארוך זמן רב, ויש להגיע לווטרינר למעקב עד להחלמה מלאה.

גידולים בשלפוחית

חתולים הם מלכי שמירת הסודיות וההסתרה, ולכן זיהוי סרטן בשלפוחית הוא מאוחר בדרך כלל, והטיפול הנכון במקרה כזה הוא הסרת הגידול בניתוח, אם אפשרי, ואם לא, יהיה צורך להסתפק בטיפול פליאטיבי, טיפול תומך, שמשמעו ומטרתו שיפור איכות החיים של החתול באמצעים מרגיעים ומקילים.

חתול גזעי מתחבא

קריסטלים? לא מה שחשבתם

נוכחות קריסטלים בשתן היא תופעה מוכרת בחתולים אשר מואכלים במזון יבש, וקשה לזהות אותם ללא מבט במיקרוסקופ אלא אם מופיעים בריכוז גבוה ואז ניתן להבחין בהם בדגימת שתן. בכל מקרה הופעתם בשתן אינה מעידה על הימצאות אבנים או על נטייה להתפתחות אבנים בשתן.

לסיכום, התקדמות מחקרית בשנים האחרונות מאפשרת לנו הבנה רחבה יותר של הגורמים האחראיים למחלות, לדלקות ולחסימות בדרכי השתן, ובכך מתן פתרונות וטיפולים יעילים יותר. אין ספק כי טיפול, מניעה והפחתת המחלות הקשורות במערכת השתן יקלו משמעותית על החתול ועל הקשרים הטובים והנינוחים עם בעליו.

פטפיינדר שמחים להעניק לכם תמיד תוכן איכותי

שתף את הכתבה