הוא רעב או אוהב? - פטפיינדר
אודות ההתאחדות הישראלית לכלבנות התאחדות החתולים הישראלית מכללת ברושים

המגזין.

בית > המגזין > הוא רעב או אוהב?

הוא רעב או אוהב?

לא פעם בוודאי תהיתם מה אומר כשכוש עצבני בזנב של החתול החמוד שלכם או יללה בלתי פוסקת. האם הוא רעב או רוצה לשחק? האם הרגזתם אותו או שהוא רק מדבר עם הירח? המילון השלם לשפת הגוף של החתול.

בעלי חתולים מתקשים לעיתים להבין את פשר התנהגותם של החתולים שלהם שמתחילים להשמיע קולות סתם כך פתאום ואינם רוצים לאכול או לשחק. מי שאינו בקיא בשפת הגוף של החתולים עלול לחשוב שכשכוש זנב הוא דווקא סימן לשמחה, גם אם בפועל זה בדיוק הפוך. הקולות ומחוות הגוף של החתול הם מפה למצבו הנפשי והרגשי.

את מילון החתולים השלם הרכיב במיוחד עבורכם, ד”ר פול סלון וטרינר מוסמך ומנהל הקשרים המדעיים של רויאל קנין, ובו הוא מסביר כיצד תוכלו לפרש נכון את מה שמרגיש החתול שלכם, למען שלום בית. כי בכל זאת, החתול הוא בעל הבית.

חתול משחק

עומד על המשמר

התנוחה המזוהה ביותר בעולם אצל חתולים היא קימור הגב. כשחתול מקמר את גבו הוא בעצם יוצר רושם שהוא גבוה יותר ממה שהוא באמת, וזו דרכו לשדר ביטחון עצמי במיוחד אם מדובר במפגש שעשוי להיות עוין. מנח הגוף המקומר, מעיד על המוכנות לעימות והוא בדרך כלל מלווה גם בזנב מורם ומנופח ותנוחת כריעה. ברגע שהחתול מפסיק לחוש מאוים הוא ירד לכריעה שפופה ויתגלגל בחזרה על הצד.

כמו כדור

בהמשך לסעיף הקודם, התגלגלות על הצד מעידה על כך שהחתול רגוע וישמח לכל אינטראקציה חברתית שהיא, בין אם בקרב חתולים אחרים ובין אם בקרב בני אדם. כמובן שיש להבדיל את ההתגלגלות המשעשעת והידידותית הזאת, מהתגלגלות על הגב שהיא “הגנתית”, שמאפשרת לחתוך לשלוף ציפורניים כדי להגן על עצמו.

לכשכש בזנב

בניגוד לכלבים, אם בעת ליטוף החתול הוא מתחיל לכשכש בזמנו כדאי לכם להפסיק. הוא מסמן הוא לא מעוניין. כשכוש בזנב אצל חתולים הוא מפגן מובהק של עצבנות.

קולות וצלילים

אם החתול מגרגר, הוא שבע רצון. לעיתים אגב, הגרגור – הנחשבת פעולה מרגיעה עבור החתול, יבוא דווקא כשהחתול חש אי נוחות או חרדה כלשהיא והוא מעוניין להרגיע את עצמו. הכל כמובן תלוי סיטואציה.

נהמה ונשיפה

כאשר החתול נוהם ושואף תוך כדי הוא נוקט בטקטיקת הפחדה היכולה לשמש כחלק מתקיפה. או רגע לפני תקיפה.

“מיאו” מה זה אומר?

אמנם כל “מיאו” של חתול נשמע לנו באוזן האנושית זהה, אבל למען האמת קיים מגוון רחב של קולות יללה, כאשר לכל יללה ישנה משמעות משלה. זיהוי היללות הולך יד ביד עם ההיכרות האישית שלכם עם חתולכם, מה שיאפשר לכם להבחין בין היללות. שימו לב שלא כל יללה היא רעב, או הזמנה למשחק או רצון לתשומת לב.

שפת גוף

מצמוץ איטי, גרגור, חיכוך פנים, התקרבות, שהייה בקרבה רבה אליכם, התגלגלות רגועה על הצד. כל הנ”ל הם סימנים התנהגותיים מובהקים שמעידים על כך שלחתול שלכם טוב ורגוע.

מנגד, התנהגות הרסנית, ניקוי פרווה, השמעת קולות יתר על המידה, אובדן תיאבון, אבדן חשק בחקרנות, ירידה באינטראקציה החברתית ועוד, מסמלים על סבל מסוים של החתול. מומלץ במקרים שכאלה להתייעץ עם וטרינר או עם מומחה להתנהגות חיות מחמד.

רואה לך בעיניים

גם לחתולים יש הבעות פנים והם מביעים בעזרתם רגשות, כיצד?

חתול ניטרלי אפשר לזהות בעזרת אוזניים זקופות ופתוחות ועיניים מעוגלות.

חתול כועס, יכווץ את עיניו ואוזניו יהיו ישרות ומוטות לצדדים.

חתול תוקפני הוא חתול עם אוזניים שמוטות, ואישונים מעוגלים ומורחבים.

חתול שמח, ירוץ אליכם עם אוזניים פתוחות וזקופות קדימה, עיניים סגורות למחצה ואישונים מחורצים.

שתף את הכתבה