כלבים בחרדה בזמן אזעקות – סימני חרדה וטיפול בתופעות החרדה - פטפיינדר
אודות ההתאחדות הישראלית לכלבנות התאחדות החתולים הישראלית מכללת ברושים

המגזין.

בית > המגזין > כלבים בחרדה בזמן אזעקות – סימני חרדה וטיפול בתופעות החרדה

כלבים בחרדה בזמן אזעקות – סימני חרדה וטיפול בתופעות החרדה

האם קולות האזעקה שלצערנו אנו חווים בתקופה האחרונה שולחים את הכלב שלך להסתתר מתחת למיטה? אם כן, אתה (והכלב שלך) לא לבד. אזעקות ורעשים אחרים (כמו זיקוקים, יריות ורעמים) עלולים לגרום לכלבים רבים להתקפי מצוקה וחרדה. עבור חלק מהכלבים, אפילו צלילים עדינים יותר, כמו רעש של מדיח כלים או שואב אבק, יכולים להיות מטרידים מאוד.

אז למה הכלב שלנו מגיב כל כך חזק לרעשים? מומחים להתנהגות וטרינרית מכנים זאת “הפרעת פאניקה” או “הפרעת חרדה”, ואין להתעלם מההשפעות הפיזיות שחרדה ומתח עלולים לגרום. למעשה, מתח כרוני יכול לפגוע במערכת החיסונית של הכלב שלך ולהחמיר מצבים רבים, מהפרעות במערכת העיכול והעור ועד לבעיות התנהגות.

סימני חרדה

כלבים שנחשפים לרעש, כגון אזעקות, עלולים להפגין התנהגויות חריגות מגוונות החל מהתנשפות, הליכה לא טבעית, מתיחה של הגוף והזנב, הכנסת הזנב בין הרגליים, רעד, הזלת ריר, יבבות, התחבאות מאחורי או מתחת חפצים, והצמדות לבעלים. במקרים קיצוניים, כלבים עלולים לנסות נואשות לברוח מהבית או להיכנס אליו, ללעוס ולשרוט דלתות וחלונות עד שיפצעו את עצמם.

אל תטעו: כלבים עם פוביות וחרדות מרעש עלולים להיות במצוקה רצינית. משכך, עונש הוא אף פעם לא התשובה להתנהגות חריגה שלהם במצב של רעש מכל סוג” אזעקות, רעמים וכדומה. הענשת כלב מבועת רק מוסיפה עוד שכבה של פחד וחרדה, מה שסביר להניח רק יחמיר את הבעיה.

אם הכלב מפתח חרדה עקבית, הפתרון הטוב ביותר היא להתייעץ עם הווטרינר שלך, שעשוי להפנות אותך לרופא התנהגותי וטרינרי מוסמך. הוא או היא יכולים לעזור באיתור הגורם לבעיה ולהציע שינויים סביבתיים או טכניקות לשינוי התנהגות שיכולות לעזור לכלב שלך. במקרים חמורים, ייתכן שיהיה צורך בטיפול תרופתי.

סיבות ופתרונות

לא תמיד קל לקבוע מדוע כלב מסוים מפתח חרדת רעש. ובכל זאת, מומחים טוענים כי חרדה ופחד מקורם בשתי סיבות עיקריות: ידיעה על משהו רע שקורה, או אי ודאות לגבי המצב הנוכחי. המפתח הוא ללמד את הכלב שלך שהרעש הוא לא משהו רע או לא בטוח, אלא משהו חיובי, על ידי שילוב של הרעש עם פינוק או משחק מהנה. עבור חלק מהכלבים, למידה זו לא יכולה להתרחש עד שהם רגועים מספיק, ואז שימוש בתרופות הרגעה יכולות להועיל מאוד.

אז מה עושים?

הימנעו מחשיפת הכלב לרעש (אזעקות, רעמים, זיקוקים) במידת האפשר

אם סערה מגיעה או שיש סיכוי טוב לזיקוקים בשכונה, הכנס את הכלב שלך פנימה לתוך הבית לחדק שקט זמן רב טרם תחילת האירוע הרעש. סגור את הווילונות או התריסים כדי לעזור לבלום את הצליל, והשמע מוזיקה מרגיעה אשר עשויה לסייע בהפחתת מתח אצל כלבים.

צור מקום בטוח

מצא חדר פנימי שקט ואם ניתן ללא חלונות. בזמן אזעקה חדר הממ”ד המצויד בחלון ברזל וחלון זכוכית הוא המקום הבטוח עבור כל בני המשפחה, והוא בהחלט מתאים גם לכלב. הניחו שם מיטת כלב נוחה ומלאו אותה בפינוקים וצעצועים, או אפילו האכילו שם את הכלב שלכם מדי פעם הזמני שגרה כדי שהוא יקשר את המקום לדברים חיוביים. במהלך האזעקות, הזיקוקים או סערות, כדאי לנגן מוזיקה מרגיעה או ליצור רעש לבן על ידי הפעלת מאוורר.

רוגע של כל בני המשפחה

בזמן אזעקה היו רגועים ככל שאפשר, ואל תרוצו אל החדר הבטוח. קראו לכלב בקול נעים ורגיל כמו בכל יום, לוו אותו אתכם בצעדים רגילים ובטוחים אל החדר הבטוח (ניתן להשתמש בחטיף אותו אתם מכינים מראש כדי שהכלב יתלווה אליכם בשמחה), ומיד עם כניסתכם לחדר הבטוח תנו לו חטיף ממאגר החטיפים שהכנתם מראש בחדר. היו רגועים, ולטפו את הכלב בעדינות לאורך הגב. זכרו: אתם המראה של הכלב שלכם – תהיו לחוצים – הכלב מיד ירגיש זאת ויילחץ בעצמו!\

במקרי קיצון עשו שימוש בתכשירים מרגיעים

הווטרינר שלך יכול להמליץ על מוצרים שעשויים לעזור להקל על חלק מהלחץ והחרדה של הכלב. לדוגמה, ישנם תרסיסי פרומונים, קולרים, ומפזרים לחדר שיכולים לעזור לקדם אפקט מרגיע אצל חלק מהכלבים. ושוב זכרו: אם אתם תהיו לחוצים בזמן האזעקה, הכלב ירגיש זאת מיד, ויילחץ בעצמו!

דה-סנסיטיזציה והתניה נגדית

דה-סנסיטיזציה כרוכה בזיהוי הרעשים הספציפיים שהכלב מפחד מהם וחשיפת הכלב לרעש, תחילה ברמות בקושי נמוכות מאוד שאינן מעוררות תגובה. זה חייב להיות משולב עם מתן פרס חיובי, כגון פינוקים, משחק או שבחים. ככל שהכלב הופך נינוח יותר, ניתן להגדיל את עוצמת הקול בהדרגה עד שלרעש אין השפעה משמעותית על הכלב. לדוגמה, אתה יכול להשמיע הקלטה של אזעקה, זיקוקים, או רעמים, בווליום נמוך מאוד תוך כדי מתן פינוקים לכלב שלך כדי שיישאר רגוע. זה יכול להיעשות במשך כמה דקות בכל יום, תוך הגדלת עוצמת הקול בהדרגה על פני תקופה של שבועות. כדאי להתייעץ או לקבל ליווי של מאלף המכיר את הגזע של הכלב שלכם!

לעזור לכלב שלך להתגבר על פוביות רעש לוקח זמן וסבלנות. על ידי עבודה צמודה עם הווטרינר או מאלף המכיר את הגזע של הכלב שלך היטב אתם יכולים לעזור להקל על חלק מהלחץ והחרדה של הכלב, בכך שהוא לומד שרעש הוא לא תמיד משהו שצריך לפחד ממנו, ואולי הוא אף יכול להיות חוויה נעימה שמביאה עימה דברים טובים – כמו חטיפים טעימים!

שתף את הכתבה