על תזונה ורגישות - פטפיינדר
אודות ההתאחדות הישראלית לכלבנות התאחדות החתולים הישראלית מכללת ברושים

המגזין.

בית > המגזין > על תזונה ורגישות

על תזונה ורגישות

איך תדעו אם הכלב שלכם אלרגי למזון?

הכלב שלכם סובל מפריחה, גירוד, הקאות או שלשולים? יכול להיות שהוא רגיש למזון שהוא אוכל. איך יודעים אם אכן מדובר באלרגיה ומה עושים כדי לטפל? מומחי רויאל קנין עם כל המידע שחשוב לדעת >>  

 אולי זה יישמע לכם מפתיע, אבל מסתבר שכלבים רבים, ממש כמו בני אדם, עלולים להיות רגישים למזון. כן קראתם נכון. אלרגיה למזון היא תופעה נפוצה יחסית שכלבים רבים סובלים ממנה, אם כי הטיפול ברוב המקרים הוא לא מסובך, וכרוך בעיקר בהחלפת סוג המזון שהכלב צורך, בהתאם לצרכיו ולהרגלי התזונה שלו.

מה גורם לאלרגיה למזון?

לפני הכול, חשוב לזכור שכל אלרגיה, לרבות אלרגיה למזון, היא לא תופעה תקינה. מדובר במצב שבו מערכת החיסון של הכלב מזהה, מזון או חלק ממרכיביו כרכיבים זרים, ותוקפת אותם. על פי רוב מדובר ברכיב חלבוני אחד או מספר רכיבי חלבון שמצויים במזון שהכלב ניזון ממנו.

כלב אוכל

מה התסמינים שמעוררים חשד?

התסמינים העיקריים שמופיעים הם בדרך כלל גירוד, גירוי ואדמומיות בעור ובאוזניים, דלקות אוזניים חוזרות, ולעיתים גם מתפתח זיהום מישני שיש לו תסמינים נוספים. סממנים נוספים שיכולים להעיד על אלרגיה למזון הם תופעות שקשורות במערכת העיכול של הכלב. לעיתים כלב אלרגי יסבול מהקאות, שלשולים ואפילו ירידה במשקל. לכן, אם אתם מזהים שהכלב שלכם סובל גם מסימנים בעור (גירוד ואדמומיות) וגם מתסמינים של מערכת העיכול, יש סבירות גבוהה יחסית שהוא סובל מרגישות למזון.

תופתעו לדעת שסימפטומים לאלרגיה יכולים להופיע לא רק כשמדובר במזון חדש שהכלב צורך, אלא גם לאחר תקופה ממושכת שבה הכלב צורך מזון שלאורך זמן הוא לא גילה אליו כל רגישות. במקרים כאלה האלרגיה נגרמת בגלל אפקט של חשיפה מצטברת. למשל, אם המזון שהכלב שלכם צורך מכיל חלבון עם רמת נעכלות נמוכה, הוא עלול לפתח בהדרגה מחלת מעי שפוגעת בחדירות המעי ובמרכיבים גנטיים שמגבירים את הסיכון להתפתחות אלרגיה.

אבחון אצל ווטרינר

כדי לבחון האם אכן מדובר ברגישות למזון (או בשפה המקצועית Adverse food reaction), הווטרינר יסתמך על הסימפטומים שציינתם ועל ממצאי בדיקה קלינית שהוא יערוך לכלב במרפאה. אם אכן קיים חשד שדובר באלרגיה למזון, הווטרינר יבקש לשלול זאת על ידי מרשם למזון היפו-אלרגני ייעודי. במשך 8 – 12 שבועות תתבקשו להאכיל אך ורק במזון זה (שימו לב, בתקופה זו תתבקשו  שלא לתת חטיפים כלשהם ואפילו לא לצחצח לכלב שיניים). לאחר תקופה השלילה, בהנחה שהתסמינים נעלמו, תתבקשו לחזור ולהאכיל את הכלב במזון הקודם שצרך, כדי לוודא שאכן מדובר באלרגיה. אם ניתן טיפול וסימני הגרד ממשיכים להופיע ייתכן שהווטרינר יאבחן שמדובר בזיהום משני.

יש אלרגיה, מה עכשיו?

אם הכלב שלכם אובחן כאלרגי למזון, קיימים שלושה סוגים של מזונות היפו-אלרגניים שתוכלו לבחור ביניהם. לאחר שהווטרינר ישמע את היסטוריית ההזנה היסודית של הכלב הוא ימליץ על המזון החלופי המתאים.

אפשרות אחת היא מזון שמכיל חלבון חדש עבורו (novel protein), שלמעשה לא אמור לעורר אצלו תגובה אלרגית. מדובר במזון קל לעיכול המכיל חלבונים ברמת נעכלות גבוהה.

אפשרות נוספת היא שהווטרינר ימליץ על מזון שעבר הידרוליזה רגילה. רגע, נסביר – מדובר במזון שעבר פירוק איזימטי (כלומר חיתוך על ידי אנזימי עיכול, מחוץ לגוף), כך שהוא מורכב משרשראות קצרות מאוד של מספר חומצות אמינו קטן, ומקטין את הסיכוי לתקיפה על ידי מערכת החיסון (או במילים אחרות – מקטין את הסיכוי לתגובה אלרגית).

האופציה השלישית היא מזון שעבר הידרוליזה קיצונית, לדוגמת המזון anallegenic של חברת רויאל קנין. מזון כזה מכיל בעיקר חומצות אמינו בודדות ומעט שרשראות קצרות של חומצות אמינו, כך שקיים סיכוי קטן ביותר שמולקולות החלבון יפעילו את מערכת החיסון ויעוררו רגישות.

לסיכום, אם הכלב שלכם מפתח סימפטומים שנראים לכם כמו אלרגיה, אל תחכו. קחו אותו לווטרינר לביצוע אבחון. רק ווטרינר יוכל לקבוע האם אכן מדובר ברגישות למזון, לחומר נשאף (אטופי) או לפרעושים.

קחו בחשבון שחשוב במקביל לטפל גם בזיהום משני שמתפתח בעקבות האלרגיה. בכלליות, השתדלו להאכיל את הכלב במזונות שמכילים פחות חלבון, כדי למזער את הסיכון לרגישות, והקפידו עבורו על הזנה מסודרת ועקבית.

שתף את הכתבה