הפחתת חרדה בקרב ילדים - פטפיינדר
אודות ההתאחדות הישראלית לכלבנות התאחדות החתולים הישראלית מכללת ברושים

המגזין.

בית > המגזין > הפחתת חרדה בקרב ילדים

הפחתת חרדה בקרב ילדים

הילדה או הילד שלכם חווים חרדות? אולי הגיע הזמן לאמץ חבר על ארבע

אם קרה לכם שעברתם יום מתוח במיוחד בעבודה או בכבישים, ומפגש קצר עם חתלתול קטן או גור כלבים משחק גרם לכם לחייך ולשכוח מהכל – דעו שאתם לא לבד. מחקרים מראים כי חיות מחמד משרות תחושות שלווה ורוגע בקרב בני אדם, ובפרט – בילדים. כך שאם ילדכם מראים סימני מתח או חרדה מתמשכים, אימוץ חיית מחמד לחיק המשפחה היא בהחלט מהלך שכדאי לשקול בחיוב.

הפחתת חרדה עם כלב
התמונה באדיבות משפחות עובדי רויאל קנין ישראל

מצבי חרדה ולחצים אצל ילדים הם תופעה נפוצה מכפי שנדמה. גם ילדים, תמימים ככל שיהיו, אינם נטולי דאגות ומשברים, ורבים מהם חווים חרדות וסטרס שנובעים מלימודים, ממצב חברתי, ממעברים, או ממצב בטחוני מתוח.
בשנתיים האחרונות, לאור משבר הקורונה, הסטטיסטיקה שברה שיאים חדשים, ונוספו לרשימה גם תחושות קשות של ניכור ובדידות בשל השהות הממושכת מחוץ למסגרות חברתיות. אולם היו ילדים שחוו זאת פחות. אלה שבביתם מגדלים חיית מחמד.

הילדים שנהנים יותר

מחקר שנערך על ידי חברת רויאל קנין, ובחן התמודדות עם תחושות של בדידות במהלך תקופת הקורונה והסגרים, מצא כי ב 80% מהמקרים דווחו הורים הילדים הצליחו להתמודד עם תחושות הבדידות הקשות בצורה טובה יותר בעזרת חיית המחמד המשפחתית.
הודות לטיפול ותקשורת יום יומית עם חיית המחמד (כלבים או חתולים), הילדים הפגינו מצב רוח טוב, שיפור בתקשורת החברתית והרגשית, חוו עלייה ברמות הריכוז ופחות מתחים. ואם זה לא מספיק – נמצא כי ביצועים לימודיים וחוויית הלמידה מרחוק השתפרו בקרב ילדים בעלי חיות מחמד. איך זה קורה, אתם שואלים? מסתבר שחלק גדול מזה הוא עניין של כימיה, אבל לא רק.

ליטוף לשיפור מצב הרוח

ילדים שחווים חרדות ולחצים באופן מתמשך יכולים לחוות הקלה מיידית באמצעות ליטוף או חיבוק של חיית המחמד. אחת הסיבות לכך היא שכאשר אנו מנהלים אינטראקציה פיזית עם אדם אהוב, המוח מגביר הפרשות של כימיקלים האחראיים על שיפור מצב הרוח וההרגשה, כגון סרוטונין ודופמין המופרשים בזמן חיבוק ארוך ואוהב. באופן דומה נמצא כי הכימיקלים מופרשים גם בזמן ליטוף כלבים.

הפחתת חדרת ילדים עם כלבים וחתולים
התמונה באדיבות משפחות עובדי רויאל קנין ישראל

מעבר לכך, גם לאלמנט הטיפולי יש מקום חשוב בהפחתת החרדה. כאשר הילד מקבל תפקיד של גורם מטפל הדואג לחיית המחמד, הוא עובר ממצב של חרדה פסיבית למצב של דאגה אקטיבית. במילים אחרות – הילדים מקבלים תפקיד מעצים, וכעת הם בעלי מסוגלות ויכולים לדאוג ולטפל באחר, בין להוציא את חיית המחמד לטיול בגינה הציבורית, להאכיל אותה, להשקות ועוד.

בנוסף, בעיתות דחק קיצוני ויוצא דופן (כמו תקופות מלחמה, טרור, או קורונה) יכולים ההורים להיעזר בחיית המחמד כדי לפתח עם ילדיהם שיח על רגשות ותחושות. מחקרים מצאו כי טיפול באמצעות בעלי חיים מעודד את התקשורת בין המטפל למטופל, ומאפשר הבעה של רגשות ומחשבות באמצעות בעל החיים המתווך. כדאי לשאול את הילד או הילדה כיצד לדעתם הכלב או הכלבה מרגישים? האם הם פוחדים? איך הם מציעים לעזור? התשובות שיספקו הילדים לגבי חיית המחמד שלהם הן פעמים רבות ביטוי לרגשות שהם חווים בעצמם.

כל המרבה בליטופים – הרי זה משובח

בנוסף לכך, יש לזכור כי גם החתולים והכלבים שלכם מאושרים מהאינטראקציה עם בני הבית. אם אתם רוצים בית רגוע יותר, שמח יותר, עם ילדים מועצמים ושמחים ונביחות (או גרגורים) של אושר – אמצו בן משפחה פרוותי.

שתף את הכתבה