תזונה טבעית לכלבים I אוכל טבעי לכלבים - טוב או רע? - פטפיינדר
אודות ההתאחדות הישראלית לכלבנות התאחדות החתולים הישראלית מכללת ברושים

המגזין.

בית > המגזין > תזונה טבעית לכלבים – טוב או רע?

תזונה טבעית לכלבים – טוב או רע?

תזונה טבעית לכלבים  – האם יש מוצר כזה?

בשנים האחרונות החלו בעלי כלבים בארצנו ובעולם לגלות עניין הולך וגובר במה שזכה לכינוי “האכלה / תזונה טבעית“, להבדיל מהאכלה באוכל מסחרי יבש, והכוונה היא לצורת האכלה שכוללת בשר גולמי, עצמות, פירות וירקות. בעקבות ההתעניינות המוגברת בצורת האכלה זו, צצו בישראל ספקים שונים אשר החלו לספק באופן מסחרי אוכל טבעי לכלבים, לא כולם באישור של משרד החקלאות אשר לאט לאט לומד את הנושא ומתחיל לקבוע כללים ונהלים בתחום זה.

חשוב לדעתנו לציין כי מחקרים רבים מלמדים שתזונה טבעית היא צורת האכלה בעלת יתרונות רבים, אך יש בה גם חסרונות לא מעטים, כך שהתזונה הטבעית עדיין שנויה במחלוקת ואין להתייחס אליה כצורת האכלה אולטימטיבית.

אוכל טבעי לכלבים

מזון טבעי – תזונה טבעית לכלבים לאורך ההיסטוריה

ההיסטוריה מלמדת שכלבי מזחלות אכלו מזון טבעי אשר סופק להם על ידי בעליהם. הרחבת צורת האכלה זו גם לחיות המחמד המשפחתיות היא רעיון חדש יותר  אשר הוצע בשנת 1993 על ידי הווטרינר האוסטרלי איאן בילינגהרסט. הוא הציע להאכיל כלבים בוגרים במזון המבוסס על המזון שהכלבים אכלו לפני שהם הפכו למבויתים (מזון המורכב מעצמות, בשר, ושאריות של ירקות) כאשר לטענתו מזון מסחרי יבש מזיק באופן חד משמעי לכלבים.

וטרינרים רבים מהמיינסטרים חולקים על תיאורית ההאכלה הטבעית של בילינגהרסט, כמו גם ארגון ה-FDA האמריקאי, כשלטענתם הסיכונים הכרוכים בתזונה טבעית תועדו במספר מחקרים שפורסמו בכתבי עת וטרינריים.

המצדדים בתיאוריית התזונה טבעית מציינים את היתרונות הפוטנציאליים של צורת האכלה זו, ובין היתר טוענים שכלבים שאוכלים אוכל טבעי ייהנו מפרווה מבריקה יותר, עור בריא יותר, שיניים נקיות יותר, רמות אנרגיה גבוהות יותר, וכמות צואה קטנה יותר.

המבקרים את התזונה הטבעית טוענים כי צורת האכלה זו טומנת בחובה סיכונים פוטנציאליים לא מעטים, לרבות חשש ממשי לפגיעה בבריאות האדם והכלב בשל חיידקים המצויים בבשר הגולמי (כגון חיידקי סלמונלה), חשש שתזונה טבעית לא מאוזנת עלולה לפגוע בבריאות הכלבים אם זו ניתנה במשך תקופה ארוכה, וכן חשש ממשי שעצמות שלמות יגרמו לחנק בעל החיים, לחסימת מעיים, לשבר בשיניים, או לנקב פנימי בקיבה.

מאז פורסמה תיאוריית התזונה הטבעית של בילינגהרסט, סוגים אחרים של דיאטות מזון טבעי לכלבים צצו כפטריות לאחר הגשם, כולל דיאטות של מזון טבעי המעובד באופן מסחרי ומוקפא, וכן דיאטות משולבות שמשתמשות בתערובות של דגנים, ירקות וויטמינים המעורבים בבשר גולמי.

חנות אוכל טבעי לכלבים

אוכל טבעי לכלבים בדרך כלל מורכב מ:

  • בשר שריר
  • עצמות
  • איברים פנימיים כגון כבדים וכליות
  • ביצים לא מבושלות
  • ירקות כמו ברוקולי, תרד וסלרי
  • תפוחים או פירות אחרים
  • כמה מוצרי חלב, כמו יוגורט

מגדלים רבים סבורים כי אוכל טבעי לכלבים מועיל יותר לכלבים מאשר מזון מעובד, ולטענתם הכלבים בכל שלבי חייהם נראים נמרצים יותר, עם פחות קשיי נשימה, ועם פחות בעיות עיכול.

יש לזכור שמגדלים רבים מכינים מוצרי מזון טבעיים בלבד שהם מגישים לכלביהם בעצמם, לפי מתכונים אישיים שלהם, כאשר לעלות המזון הטבעי יש חשיבות לא קטנה. העלות של המזון הטבעי משתנה בהתאם להרכב החומרים ממנו הוא עשוי ובהתאם לאופן הכנתו, ובד”כ עלות המזון הטבעי האיכותי תהיה גבוהה מזה של המזון היבש, לפעמים עד פי 2.

אוכל טבעי לכלבים

האם תזונה טבעית לכלבים מומלצת על ידי מומחים

ואולם, לא מעט חוקרים מזהירים מפני אוכל טבעי כלבים, שכן בעלי הכלבים ברוב המקרים לא באמת יודעים מהו הרכב המזון הנכון לכלבם לפי סוגו, ובמשך הזמן עלולים להוזיל את עלות המזון הטבעי על חשבון איכותו. כך ייתכן מאוד מצב בו בעלי חיות מחמד יאכילו את כלביהם בתזונה לא מאוזנת שאיננה מתאימה לגילו של הכלב ולסוגו, וכתוצאה מכך הנזק יהיה רב על התועלת.  לטענת אותם חוקרים, בעלי חיות מחמד שרוצים להימנע מאוכל מסחרי צריכים להאכיל את כלביהם במזון תוצרת בית שהרכבו וכמותו תיקבע על ידי תזונאי וטרינרי מוסמך.

לא מעט תזונאים המתמחים בתזונה וטרינרית טוענים כי רבים מהיתרונות המיוחסים לתזונה הטבעית לכלבים, כמו לדוגמא פרווה מבריקה יותר, הם תוצאה של הרכב השומן הגבוה של תזונה טבעית טיפוסית. מזונות עתירי שומן שמייצרים את אותו אפקט זמינים, כך הם טוענים, ללא הסיכון של תזונה לא מאוזנת. תוספי מזון יכולים לשמש גם הם כחלופה להגדלת השומן בתזונה.

מזון טבעי לכלבים

תזונה טבעית לכלבים – מחקרים מובילים

חוקרים שבחנו באופן אקראי חמש ארוחות של אוכל טבעי לכלבים, שלוש תוצרת בית ושתיים מסחרית, גילו כי לכולן היו חסרים תזונתיים או חריגות העלולות לגרום לבעיות בריאותיות חמורות כאשר הן ניתנות לטווח ארוך.

במחקרים מקיפים נצפו בעיות אצל כלבים מסוימים שאכלו מזון טבעי, בעיות כמו פרווה לא בריאה, עור במצב לא טוב, או עצמות חלשות. מעט מדי שומן פירושו פרווה לא בריאה; אבל יותר מדי שומן ולא מספיק חלבון יכולים לגרום לאנמיה קלה. תזונה טבעית תוצרת בית עשויה גם היא לגרום לחוסר של סידן וזרחן, דבר הגורם לשברים בעצמות ולבעיות שיניים. בהתאם לאיכות התזונה הטבעית, הסידן או הזרחן עשויים להיות קשים לעיכול, גם אם הם נוכחים בכמויות נאותות.

מחקרים על מזון טבעי המיועד לחיות המחמד הראו גם חשש גבוה להימצאות זיהום בקטריאלי במזון, ומכאן האפשרות של סיכונים בריאותיים לבעלים הנובעים מהטיפול בבשר החי. במחקר שנערך ב -2006 ושבמסגרתו נבדקו באופן אקראי 20 מנות של בשר גולמי זמין, נמצא כי 7.1% מהמנות הכילו סוג של סלמונלה, חיידקי קולי נמצאו ב -59.6% של המנות המכילות בשר נא. חיידקים אלה יכולים להיות להימצא בצואה, מה שמוביל למקור פוטנציאלי של חשיפה אנושית וזיהום.

תזונה טבעית לכלבים חנות

לסיכום

אפילו וטרינרים התומכים בתזונה טבעית לכלבים מסכימים שתזונה טבעית לא באמת מתאימה לכל הכלבים, וזאת מהסיבה שתזונה טבעית העשירה מדי בחלבון לא מתאימה לכלבים עם בעיה בכליות או בכבד, והיא אף יכולה לגרום לבעיות כליה וכבד. לטענתם תזונה טבעית עלולה להיות מזיקה ואף מסוכנת במיוחד כשמדובר בגורים, אשר יכולים לקבל עיוותים בעצם ולסבול מבעיות צמיחה אם הם לא יקבלו את היחס הנכון בין סידן לזרחן.

התומכים בתזונה טבעית לכלבים ממהרים להצביע על כך שמזון לחיות מחמד המעובד באופן מסחרי יכול להכיל חיידקים מזיקים, כמו בשר גולמי המוצע לצריכה אנושית.

לטענתם כל דאגה לגבי חיידקים מזיקים היא מוגזמת, כי כאשר אנשים מאכילים בבשר נא הם יודעים שהבשר לא סטרילי, ולפיכך הם מקפידים לרחוץ את הידיים. האכלה בבשר נא אינה שונה לטענתם מבישול עוף עבור המשפחה … “אתה פשוט צריך לנקות את משטח העבודה ואת הסכין שלך “.

מזון טבעי לכלבים וחתולים חשוב לשים עליו את מלא תשומת הלב. הם סומכים עלינו שנדאג להם לטוב ביותר עבורם.

עבור נותני שירות לכלבים וחתולים >> לחצו כאן

עבור שירותי מכירת כלבים ישירות מחוות הגידול ללא מטרות רווח ולאחר בדיקה קפדנית >> לחצו כאן

עבור שירותי אימוץ כלבים וחתולים >> לחצו כאן

שתף את הכתבה