מקסיקני קירח למכירה - פטפיינדר
אודות ההתאחדות הישראלית לכלבנות התאחדות החתולים הישראלית מכללת ברושים

מקסיקני קירח.

בית > מידע גזעים > מקסיקני קירח

מקסיקני קירח

מקסיקני קירח

שייך לקבוצת כלבי השפיץ קבוצה 5

תוחלת חיים ממוצעת: 14-20 שנים.

גובה ומשקל: ישנם שלושה גדלים בתקן ה- fci לזכרים ונקבות כאחד:

הגודל סטנדרטי – גובה 46-60 עם אפשרות סטייה של 2 ס”מ מעלה בכלבים איכותיים.

הגודל הבינוני – גובה 36-45 ס”מ.

הגודל המיניאטורי – גובה 25-35 ס”מ.

רקע כללי

הדעה הרווחת היא כי גזע הכלבים Xoloitzcuintli – שנקרא גם מקסיקני קירח, מקסיקני חסר שיער או סתם Xolo – הוא צאצא  של הכלבים הראשונים שהגיעו ליבשת צפון אמריקה. במקסיקו ובמרכז אמריקה נחשב המקסיקני הקירח “רופא” פופולרי, שכן חום גופם הקל על כאבם של אנשים שסבלו מכאבי מפרקים ומחלות אחרות, ונראה שעד היום אנשים עדיין אוהבים להתחבק ולהתכרבל איתם!

חשוב לדעת שקיימים שני ווריאנטים: מקסיקני קירח ומקסיקני לא קירח (בעל שיער).

הגן המייצר היעדר שיער הוא דומיננטי. עם זאת, כמה גורים נולדים עם פרווה. ההעדפה היא הרבעה ממקסיקני קירח ולא בעל פרווה, שכן הוכח כי הרבעה זו שומרת ומשפרת את איכות הגזע.

לצורך גיוון גנטי, מקסיקני בעל פרווה הבנוי היטב, קונפורמציה טובה, העומד בסטנדרטי הצבע והפרווה מקובלים, עשוי לשמש לצורכי רבייה, בכפוף לכך שהמקסיקני בעל הפרווה חייב להיות צאצא של הורים רשומים עם לפחות שלושה דורות ללא שיער. מה שכן, אסור להרביע בין שני מקסיקנים בעלי פרווה!

כדי להגות שמם המלא נכון אמור את שמם כך: “show-low-eats-queent-lee”, או בקיצור “show-low”. איך שלא נקרא להם, אין אדם שלא יסתקרן מהמראה החריג שלהם ומהאישיות הנינוחה אך קשובה של המקסיקני הקירח.

במבט ראשון, ולפעמים גם במבט שני ושלישי, נראה שלמקסיקני הקירח אין מראה אטרקטיבי. הוא בעל מצח מקומט, עיניים מצומצמות, אוזניו כצלחת לווין, מוהוק חוצה את החלק העליון של הראש וזנבו דמוי זנב חולדה, שלא לדבר על הגוף חסר השיער בעיקר. כל אלו הופכים את המקסיקני הקירח לכלב שאין לו את המשיכה האוניברסלית של גזע הגולדן רטריבר לדוגמא, אך ללא ספק  דווקא הבדלים אלו הם שגורמים לפרצוף של המקסיקני הקירח להתבלט ביחס לכלבים אחרים.

מקסיקני קירח גזעיים

אם תסתכל מקרוב על המקסיקני הקירח אזי תראה כלב רזה, חסון ושרירי, עם גוף שבאורכו קצת יותר גבוה מהגובה שלו. גולגולתו של המקסיקני הקירח הינה בצורת טריז המתחדדת בהדרגה ללוע. כל אלו מעניקים לו מראה של כלב חכם ותוסס שמצחו מתקמט כאשר תשומת הלב שלו ממוקדת במשהו. העיניים של המקסיקני הקירח הם בצורת שקד, וצבען נע בין צהוב לשחור. האוזניים גדולות, זקופות באלגנטיות, והן בעלות מרקם דק ועדין. אמנם גורי המקסיקני הקירח נולדים עם גוף מקומט, אך כשהם גדלים עורם מוחלק.

המקסיקני הקירח מגיע בשלושה גדלים: מיניאטורי, בינוני וסטנדרטי. לכולם אישיות רגועה וצרכי ​​פעילות גופנית מתונה, אך בכל זאת חשוב מאוד לקחת בחשבון שהמקסיקני הקירח הוא זן פרימיטיבי בעל יצר טרף ורצון טבעי לרדוף אחר בעלי חיים אחרים, כולל החתול של השכן, ובעל אופי אסרטיבי ומגן. במילים אחרות, הם עלולים להיות “טורפים”, עקשנים, ובעלי נטייה לנשוך אם הם חושבים שבני משפחתם האנושית בסכנה כלשהי.

אדם עשוי לחשוב שהגוף הקירח של המקסיקני הקירח הופך אותם להיפו אלרגניים, אבל חוסר שיער לבד לא אומר שהם לא יגרמו לבעלי אלרגיה להתעטש ולפתח תגובה אלרגית. סביר להניח שהמקסיקני הקירח ישפיע פחות על אנשים הסובלים מאלרגיות, אך הוא עדיין מייצר קשקשים, רוק ושתן, שכולם גורמים אלרגנים. לכן, הקפד טרם הרכישה להיפגש עם מגדל מורשה של ההתאחדות הישראלית לכלבנות, ולבוא במגע עם המקסיקני הקירח כדי לוודא שאתה לא מגיב אליהם בצורה אלרגית. חוסר שיער, לעומת זאת, מציב גם אתגרים משלו: ישנו חשש מתמיד לכוויות שמש, ומזג אוויר קר דורש אמצעי זהירות מיוחדים.

 

המקסיקני הקירח צריך להיות בעל עור בצבע אחיד, כהה. הטווח כולל שחור, אפור שחור, אפור צפחה, אפור כהה, אדמדם, כבד, ברונזה או בלונדיני. ייתכנו גם כתמים מכל צבע, כולל סימנים לבנים.

הווריאנט השני של המקסיקני (בעל הפרווה) צריך להיות בעל צבעים אחידים. הטווח כולל שחור, אפור שחור, אפור צפחה, אפור כהה, אדמדם, כבד, ברונזה או בלונד. ייתכנו גם כתמים מכל צבע, כולל סימנים לבנים.

עם סוציאליזציה והדרכה נכונה מגיל גורות המקסיקני הקירח מצטיינים כחברים נאמנים, מגלים חיבה רבה לבעליהם ולבני המשפחה, ואין ספק שמדובר בגזע עירני שיגן על בני משפחתו האנושית.

ההיסטוריה של המקסיקני הקירח

שלא כמו כלבים שנוצרו על ידי חצייה או ערבוב של שני גזעים או יותר, המקסיקני הקירח נחשב לגזע טבעי, כנראה תוצאה של מוטציה גנטית ספונטנית. במשך מאות שנים, הגזע נוצר על ידי הברירה הטבעית, ולא על ידי מניפולציה אנושית.

מקסיקני קירח למכירה

עדויות ארכיאולוגיות מצביעות על כך שאבות המקסיקני הקירח היו כלבים שליוו עמים נודדים מרחבי שטחי אסיה לעולם החדש. הכלב שאנו מכירים כיום בשם Xoloitzcuintli לוקח את שמו מהאל האצטקי Xolotl, אל האש ומלווי המתים אל העולם התחתון, ו- “itccuintli”, המילה האצטקית לכלב. אנשים האמינו שלכלבים אלו יש כוחות ריפוי יעילים במיוחד במקרים של אסתמה, שיגרון ונדודי שינה. בחיים, הם הפחידו את הרוחות והפולשים הרעים, ואנשים  האמינו שהם משמשים מדריכים למתים כשהם עושים את דרכם מהעולם הזה לעולם הבא. לרוע המזל, “הדרכה” זו כללה בדרך כלל גם הקרבה של הכלבים לצורך ליווי המתים, ועוד פחות טוב, כלבים אלו נחשבו גם כמאכל טעים…

המקסיקני הקירח שגשגו ועברו תקופות פופולריות, החל משנת 1887, אז הפעם הראשונה שהגזע הוכר על ידי ה- AKC שהתייחס אליהם בזמנו כמקסיקני חסר שיער. כלב מקסיקני בשם Mee Too היה המקסיקני הקירח הראשון שנרשם ב- AKC. לאחר מכן הפופולריות של הגזע ירדה, למעט זמן קצר באור הזרקורים בשנת 1940 כאשר כלב בשם צ’יניטו ג’וניור הפך למקסיקני הקירח הראשון והיחיד שזכה באליפות AKC. חנויות לחיות מחמד בקושי הצליחו לספק את הדרישה לגזע זה, והאמנים המקסיקנים דייגו ריברה ופרידה קאלו הציגו אותם ביצירות אמנות. אבל האופנה היא הפכפכה, והמקסיקני הקירח שוב ירד מהנוף, עד כדי כך ש- AKC ביטלה את הרישום שלו בשנת 1959.

הגזע אולי נעלם לגמרי, אבל המעריצים הצילו אותו מסף ההכחדה. כיום הוא נחשב לאוצר לאומי במקסיקו והוא נבחר לשם כלב השנה בשנת 2010. ידוע כי קיימים כ -30,000 פרטים ברחבי העולם. ה- AKC החזיר את הגזע לרישום בשנת 2011 וכיום המקסיקני הקירח נמצא בצומת הנדירות והפופולריות.

מקסיקני קירח – אופי והתנהגות

בהתאם לתקן הגזע, המקסיקני הקירח הוא כלב שקט, עליז, ערני ואינטליגנטי, שיכול להיות חשדן כלפי זרים. הוא כלב שמירה טוב ובן לוויה מעולה. תוקפנות או ביישנות קיצוניים הם שגיאות פוסלות. הווריאנט בעל הפרווה צריך להיות שווה בכל היבט.

מקסיקני קירח בוגר הוא כלב רגוע החשדן כלפי זרים אך קשוב למשפחתו. הוא בדרך כלל בוחר אדם אחד כאהוב עליו, אך הוא אינו ממעיט בחיבה כלפי בני המשפחה האחרים. טיול יומי או משחק אנרגטי בחצר מגודרת מספקים את צרכי הפעילות הגופנית שלו. בשאר הזמן, הוא ייהנה לשכב בשמש או להתכרבל איתך במאמץ להישאר חמים. קח אותו איתך בכל פעם שאתה יכול; הם לא אוהבים להישאר לבד בבית.

המקסיקני הקירח הם כלבי שמירה מצוינים ויזהירו אותך מפני כל סכנה. עם זאת, הם אינם נבחנים ולפיכך לא מהווים מטרד, ואם כבר הם נובחים אז כדאי מאוד לראות מה הפריע להם. מקסיקני קירח נזהרים מזרים והם אינם מסוג הכלבים שמתיידד בקלות עם אנשים מחוץ למשפחתם. הם גם טריטוריאליים כלפי בעלי חיים אחרים המגיעים תחום מחייתם. מקסיקני קירח שלא עברו סוציאליזציה טובה עלולים להיות תוקפניים כלפי אנשים או כלבים שהם לא מכירים.

אילוף המקסיקני הקירח צריך להיות עקבי ומתוכנן היטב על ידי מאלף מקצועי. חשוב לאלפו באמצעות טכניקות חיזוק חיוביות עדינות, שאז הכלב החכם והרגיש הזה ילמד במהרה מה אתה אוהב ולא אוהב. ברגע שהם מבינים את זה, מבט קפדני הוא בדרך כלל כל מה שצריך כדי לתקן כל התנהגות לא נכונה. בעל כלב לא מנוסה יכול להיות מתומרן בקלות על ידי גזע זה, כך שמקסיקני קירח אולי לא יהיה הבחירה הטובה ביותר עבור מי שלא גידל כלבים בעבר.

המקסיקני הקירח הוא גם אתלטי ביותר ולכן הוא חייב לגדול בסביבה מגודרת היטב. הגורים פעילים מאוד ויכולים להיות הרסניים אם הם לא עסוקים במשחק ואימון. כשהם מתבגרים, הם מתחילים להפוך לכלבים הרכים שמאפיינים את הגזע.

הטמפרמנט מושפע ממספר גורמים, כולל תורשה, אימון וסוציאליזציה. גורים עם מזג נוח הם סקרנים ושובבים, המוכנים להתקרב לאנשים ומאפשרים להחזיק בהם.

עם תשומת לב וחיבה מהגיל הרך המוקדם (החל מגיל חודשיים), המקסיקני הקירח יפתח קשר חזק עם בני משפחתו ויגן עליהם מפני כל איום. הוא פעיל ואתלטי (ככל שבריאותו הכללית הספציפית מתירה) והוא מתאים כפרטנר לג’וגינג או להתעמלות אחרת. בסיום היום, המקסיקני הקירח ישמח להירגע איתך ולראות קצת איתך טלוויזיה בנחת.

למקסיקני הקירח יש צרכי פעילות גופנית מתונים. הם חייבים לצאת החוצה כמה פעמים ביום, כמובן, אך מפגשים יומיים קצרים בחצר מגודרת או בטיולים רגילים יהיו בדרך כלל כל מה שהם צריכים. הם נהנים מפעילות אך גם די שמחים להתכרבל על הספה ליד בעליהם.

מקסיקני קירח בדשא

המקסיקני הקירח יכולים להיות טובים עם ילדים, במיוחד אם הם גדלים איתם. עם זאת, הם לא אוהבים שימשכו את האוזניים או הזנב שלהם, לכן פיקחו על כל אינטראקציה של הכלב עם ילדים צעירים מאוד. למד את ילדך לעולם לא להתקרב לכל כלב בזמן שהוא ישן או אוכל או לנסות לקחת את האוכל של הכלב. לעולם אסור להשאיר כלב עם ילד ללא פיקוח.

המקסיקני הקירח יכול להסתדר היטב עם כלבים וחתולים אחרים אם הם גדלים איתם. עם זאת, הם עשויים להיות פחות חברותיים כלפי כלבים זרים, ויצר הטרף הגבוה שלהם מניע אותם לרדוף אחרי חתולים ובעלי חיים פרוותיים אחרים שהם רואים בחיק הטבע.

חשוב לדעת: לא משנה כמה נחמד וחביב נראה גור המקסיקני הקירח שרכשתם מהמגדל, הוא בהחלט יכול לפתח רמות שונות תוקפנות כלפי אנשים ובעלי חיים אחרים, נביחות, חפירות באדמה בחצר והתנהגויות לא רצויות אחרות אם הוא משועמם, לא מאולף או לא מפוקח.

התחל לאלף את הגור שלך כמה ימים לאחר הגעתו הביתה. זה אומר כבר בגיל שמונה שבועות. המתנה באילוף תגדיל את הסיכויים לקבל כלב עקשן וקשה לאילוף. התחילו את החשיפה לכלבים, חתולים, ילדים, רעשים, סביבה חדשה ואנשים זרים לאחר מספר ימים בודדים בו הגור הגיע אליכם. עשו זאת תחילה בביתכם או החצר ביתכם עד שהגור ישלים את כל חיסוני החובה שלו, ורק אח”כ צאו והפגישו את הגור עם סביבה וכלבים חדשים.

ואולי הכי חשוב: שאל את עצמך מדוע אתה מעוניין דווקא בגזע הזה, שוחח עם מגדל מנוסה מבית  גידול מוכר של גזע המקסיקני הקירח המפוקח על ידי ההתאחדות הישראלית להתאחדות, תאר בפניו בדיוק מה אתה מחפש בכלב, ובקש סיוע בבחירת גור. מגדלים רואים את הגורים מדי יום ויכולים לתת המלצות מדויקות להפליא ברגע שהם מודעים לאורח החיים שלך ולאישיות שלך.

מקסיקני קירח – בריאות

מגדלים אחראיים של ההתאחדות הישראלית לכלבנות בודקים את כלבי הרבייה שלהם בבדיקת מחלות גנטיות, ומרביעים רק את הכלבים הבריאים והמבטיחים ביותר. אבל, לאימא טבע יש לפעמים תכנון אחר, וגור יכול לפתח אחת מהמחלות האופייניות לגזע למרות ההקפדה על הרבעה מבוקרת גנטית. ההתקדמות ברפואה הווטרינרית משפרת את הסיכויים שגם כלבים החולים במחלה שברוב המקרים הכלבים יכולים עדיין לחיות חיים טובים. לכן, הקפד לקנות גור ממגדל שמוכר על ידי ההתאחדות הישראלית לכלבנות וכך תוכל לשפר את סיכוייך לקבל כלב בריא.

גזע זה הוא בד”כ בריא מאוד, אך בשל חוסר שיער המקסיקני הקירח זקוק להגנה מפני השמש ומזג אוויר קר במיוחד. מרחו קרם הגנה שנועד לכלבים בכל הגוף, במיוחד אם הם בהירים, ואל תשאירו אותם בחוץ לתקופות ארוכות אלא אם יש להם מקום מוצל שבו הם יכולים להיות מוגנים מקרני השמש. במזג אוויר מושלג או קר, הם יעריכו אם תלבישו אותם בסוודר או מעיל כדי לחמם אותם. בתוך הבית, תן מקסיקני הקירח להיות ללא כיסוי כדי שלא יתחמם יתר על המידה או יפתח בעיות עור מכיסוי הנקבוביות. החדשות הטובות הן שעורו הקשיח נרפא במהירות אם הוא נחתך או משתפשף.

חוסר שיער ושיניים קשורות גנטית, כך שלמקסיקני קירח מבוגרים רבים חסרות שיניים מסוימות. זה לא משפיע על יכולתם לאכול ואינו מהווה פגם פוסל בתערוכות. מעניין שלמקסיקני בעל פרווה יש את מלוא השיניים.

ואל לנו לשכוח את אחת הבעיות הבריאותיות הנפוצות ביותר בעולם: ההשמנה. שמירה על המקסיקני הקירח במשקל המתאים היא אחת הדרכים הקלות ביותר להגן על הבריאות הכללית שלו, ובכך  להבטיח כלב בריא לכל החיים.

מקסיקני קירח – טיפוח

כפי שכבר נכתב לעיל, המקסיקני הקירח מגיע למעשה בשני ווריאנטים: קירח או בעל פרווה. עבור שני הסוגים, צרכי הטיפוח הם מינימליים. בנוגע  למקסיקני הקירח התחזוקה היא קלה מאוד, וכוללת בעיקר שמירה על ניקיון האוזניים ולוודא שהכלב מוגן מפני פגעי מזג האוויר כגון כוויות שמש ומזג אוויר קר. הסוג עם הפרווה הוא כמעט חסר תחזוקה: הם כמעט ולא מנשירים, אז כל מה שמתבקש זה הברשה מהירה עם מברשת זיפים רכה פעם בשבוע, ואמבטיה מדי פעם לפי הצורך.

השאר זה טיפול בסיסי. בדקו את האוזניים מדי שבוע ונקו אותן במידת הצורך, צחצחו את השיניים בתדירות גבוהה ככל האפשר, וקצצו את הציפורניים באופן קבוע, לרוב כל כמה שבועות.

 

החוג הישראלי לכלבי שפיץ – ההתאחדות הישראלית לכלבנות

 

יו”ר: יוסי חדד

052-3996693 yossi2206@gmail.com

 

מקדמת גזע של מקסיקני קרח – לשאלות לגבי הגזע והמלטות

 אינה בלייבס

052-8610625 inna.blyvas@gmail.com

 

 

תכונות אופי:

Icon 1
Icon מתאים לדירה
Icon ידידותי לילדים

תכונות

מתאים למגורים בדירה
מתאים לבעלים לא מנוסה (כלב ראשון) ופחות אסרטיבי
רמת רגישות של הכלב
מסוגלות להישאר לבד
התמודדות עם מזג אוויר קר
התמודדות עם מזג אוויר חם
הבעת חיבה לבני המשפחה
צרכים חברתיים
מתאים באופן יוצא מהכלל לילדים
ידידותי לזרים
טריטוריאלי
יכולת שמירה
ידידותי לכלבים אחרים
ידידותי לחתולים
רמת נשירה
רמת הזלת ריר
קל לטיפוח (בעיקר פרווה)
נטייה להשמנה
גודל
קל לאילוף
רמת השימוש בפה
יצר טרף
נטייה טבעית לנבחנות
נטייה טבעית לשוטטות
רמת אנרגיה
רמת נמרצות
רמת ההפעלה הנדרשת
נטייה טבעית למשחק

מודעות.

לא נמצאו מודעות רלוונטיות לגזע הנבחר

מאמרים שיכולים לעניין אותך.